نمی توان ایران را بدون دادن امتیاز پای میز مذاکره آورد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از، باشگاه خبرنگاران؛ چندی است که موضوع مذاکره میان آمریکا و ایران، به بحثمحافل سیاسی، سیاستمداران و رسانه ها تبدیل شده و هریک از دیدگاه خود این موضوع را مورد کنکاش قرار می دهند.

در همین راستا، لس آنجلس تایمز نیز با انتشار یادداشتی تحت عنوان " دریچه فرصت به روی مناقشه آمریکا _ ایران ممکن است گشوده شود " به قلم کارول جی ویلیامز به این مسئله پرداخته است.

نویسنده این گزارش معتقد است؛ نمی توان با توسل به تحریم و زور و بدون دادن امتیاز، ایران را به پای میز مذاکره آورد.

لس آنجلس تایمز، می نویسد؛ تلاش های چندجانبه برای ممانعت از فعالیت هسته ای ایران، چند ماهی است که به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و درگیری های غزه و سوریه، متوقف شده است.
اکنون که باراک اوباما دوباره انتخاب شده است، پیش بینی می شود به زودی مذاکرات ازسرگرفته شود و برخی ناظران معتقدند تهران با شیوه ای سازنده تر برای حل بن بست هسته ای خود، این کار را خواهد کرد.

دولت اوباما اکنون برای حل و فصل یکی از پیچیده ترین مسائل خود، آزادی عمل بیشتری دارد. اوباما که دیگر مانعی به نام میت رامنی نامزد جنگ طلب جمهوری خواهان را بر سر راه خود نمی بیند، می تواند با چرخش به سوی تهران، به مسیر مذاکرات برگردد.
از ماه ژوئن گفتگوهای چندجانبه با تهران در مورد برنامه های هسته ای اش متوقف شده است. اواخر ماه نوامبر کاترین اشتون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا با دیپلمات های کشورهای ۱ + ۵ دیدار کرد و در مورد از سر گیری احتمال گفتگوها با تهران در ماه دسامبر به تبادل نظر پرداخت.

لس آنجلس تایمز به نقل از نجم الدین مشکاتی مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در امور مسائل فناوری و استاد دانشگاه های این کشور، می نویسد؛ اگر اوباما می خواهد در سیاست خارجی میراثی از خود بجا بگذارد، این فرصت را دارد که چنین کاری بکند، اگر بتواند مسئله ایران را حل کند.

مشکاتی می افزاید؛ حتی اگر ایران با تحریم ها تحت فشار قرار بگیرد و صادرات نفتش به نصف کاهش یابد و ارزش ریال سقوط آزاد داشته باشد، رویکرد " فقط چماق و نه هویج " برای مذاکرات به احتمال فراوان موفق نخواهد بود.

وی گفت: پیگیری فناوری هسته ای توسط ایران و پیشرفت آن در زمینه غنی سازی مبتنی بر مطالعات اقتصادی محاسبه شده نیست، بلکه مبتنی بر محاسبات امنیتی پیچیده و عوامل دیگری مانند غرور ملی است.

لس آنجلس تایمز در ادامه گزارش خود، به نقل از این استاد دانشگاه، نوشته است؛ بعید به نظر می رسد که تهران بدون دریافت برخی مشوق ها وارد مذاکره مستقیم با دیپلمات های آمریکا شود. این استاد دانشگاه معتقد است؛ آمریکا می تواند برخی تحریم ها را به حالت تعلیق درآورد.

مشکاتی گفت: ایران گفته است بعضی از ارکان غنی سازی قابل مذاکره نیست و معاهده ان پی تی اجازه آن را برای مصارف غیر نظامی داده است. آنها احساس می کنند اگر آنها پای میز مذاکره حاضر شوند تا در مورد کنار گذاشتن چیزی که حقشان است، گفتگو کنند باید به مردم ایران چه جوابی بدهند؟

لس آنجلس تایمز، در ادامه این یادداشت ادعاهای واهی نخ نما شده پیشین رسانه های غربی مبنی بر پاکسازی سایت نظامی پارچین از مواد رادیواکتیو را مطرح کرده است. آژانس اعلام کرده است که هرمان ناکائوس معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی روز ۱۳ دسامبر با مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

یوکیا آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر، طی گزارشی گفت؛ تحریم های سختی که توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر ایران تحمیل کرده اند، هیچ تاثیری بر سرعت تولید سوخت هسته ای ایران، نداشته است.

گوهر موخاتژانوا، کارشناس برنامه هسته ای ایران در مرکز مطالعات منع گسترش تسلیحات اتمی در موسسه مطالعات بین المللی مونتری، همگرایی امیدوارکننده ای از نیروهای موثری را می بیند که می تواند به مذاکرات سازنده تری درباره روند آینده برنامه هسته ای ایران، منجر شود.

وي با اشاره به تصميم هوشيارانه ايران براي ثابت نگهداشتن غني سازي پايين تر از مقدار مورد نياز براي توليد سلاح اتمي، مي گويد؛ ممکن است زمان اين اقدام اکنون کاملا مناسب باشد.