درخواست آمریکا برای بازگرداندن بهپاد شکار شده از ایران

به گزارش افکارنیوزبه نقل باشگاه خبرنگاران، مجری شبکه ام اس ان بی سیِ آمریکا ابتدا گفت، نیروی دریایی ایران، یک فروند پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده است. این در حالی است که سخنگوی نیروی دریایی آمریکا، بلافاصله آنرا رد کرد و گفت، هیچیک از پهپادهای آمریکایی در خاورمیانه مفقود نشده است.
" علی عروضی "، رئیس دفتر شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا در تهران، طی گزارش زنده از دفتر این شبکه در پایتخت ایران گفت، ایران اعلام کرده یک فروند پهپاد آمریکایی را که برفراز خلیج پرواز می کرده و وارد حریم هوایی ایران شده بوده، به تصرف خود درآورده اند. ایرانیان گفته اند این پهپاد در حال گشت زنی بر فراز ایران و جمع آوری اطلاعات بوده است.
عروضی تأکید کرد، این اولین باری نیست که چنین اتفاقی رخ داده است. فرمانده نیروی دریای سپاه پاسداران ایران گفت، نیروهای ایرانی این پهپاد آمریکایی را که در حال گشت زنی و جمع آوری اطلاعات بوده، مدت چند روزی زیر نظر داشته و سرانجام با ایجاد اخلال، از راه دور، در سامانه الکترونیکیِ این پهپاد، آن را تحت اختیار خود گرفته و به زمین نشانده اند.
خبرنگار ان بی سی افزود، آخرین تصاویر تلویزیونی ایران نشان می دهد که دو تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران، در حال بررسی این پهپاد هستند که به نظر می آید پهپاد اِسکن ایگل آمریکایی که آنان آن را پایین آورده اند، باشد.
عروضی تأکید کرد، هرچند آمریکا تسخیر این پهپاد توسط ایران را انکار کرده، این مسئله دقیقاً به همین نحو در سال گذشته نیز رخ داده بود. ایران در آن زمان با ایجاد اخلال در سامانه اکترونیکیِ یک فروند پهپاد آمریکایی آن را به زمین نشاند و در اختیار گرفت، اما آمریکا ابتدا این مسئله را به کلی انکار کرد. متعاقباً ایران تصاویر این پهپاد را نشان داد و آمریکا ضمن اذعان به این موضوع، از ایران خواست آن را به آمریکا مسترد کند.
لذا ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا آمریکا اینبار نیز به این مسئله اذعان خواهد کرد یا نه؟
جک جیکوبز، سرهنگ بازنشسته آمریکایی و تحلیلگر سیاسی و نظامیِ شبکه ام اس ان بی سی نیز در این رابطه گفت، این احتمال وجود دارد که آنان(ایرانیان) مانند دفعه‌ی قبل، یک فروند پهپاد آمریکایی را واقعاً در اختیار گرفته باشند.
این کارشناس نظامی افزود، این نوع پهپاد که ما(آمریکا) تعداد زیادی از آن را داریم، دارای پهنای بال حدوداً ده فوت(تقریباً سه متر) است و می توان آن را از روی کشتی های نیروی دریایی به پرواز درآورد، زیرا داری پرتاب‌کننده‌ بادی است. میزان سوخت این نوع پهپاد برای حدود بیست ساعت پرواز کافی است.
این پهپاد، توانایی استفاده از اشعه مادون قرمز را داشته و دارای بهترین فناوری رادار کوچک در صنعت(نظامی) است که تمامیِ تجهیزات آن به اندازه ی یک جعبه کفش است.
سرهنگ جک جيکوبز در خاتمه افزود، اگر من نيز دولت آمريکا بودم، اين مسئله را انکار مي کردم. وي تأکيد کرد، اولين کاري که شما انجام مي دهيد، انکار است.