به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، با گذشت یک هفته از تصمیم اسرائیل برای ساخت ۳ هزار واحد مسکونی جدید در شهرک‌های کرانه باختری و قدس شرقی، و انتقاداتی که در این مدت متوجه اسرائیلی‌ها شد، «بنیامین نتانیاهو» امروز اعلام کرد همچنان به مذاکرات با فلسطینی‌ها متعهد است.

نتانیاهو که برای قدردانی از مقامات جمهوری چک به دلیل رأی منفی آن‌ها به طرح ارتقای وضعیت فلسطین در سازمان ملل، به پراگ سفر کرده، در این مورد گفت: به راه‌حل مذاکره‌ شده با همسایه‌های فلسطینی خود متعهدیم. آن راهکار همان راه حل دو دولتی برای دو ملت است، مصالحه‌ای که در آن فلسطین غیرنظامی شود و اسرائیل را به عنوان کشوری یهودی به رسمیت بشناسد.

نتانیاهو قرار است پس از پراگ به آلمان سفر کند. انتظار می‌رود او در آنجا نیز با انتقاد «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان به دلیل طرح توسعه شهرک‌های اسرائیلی در منطقه موسوم به E۱ روبرو شود. در یک هفته گذشته چند کشور اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه، اسپانیا، سوئد و اخیرا ایتالیا، سفیر اسرائیل را فراخوانده و به طرح ساخت‌وساز در منطقه E۱ اعتراض کرده‌اند.

منطقه E۱ بین قدس شرقی و کرانه باختری واقع شده و عملیات ساخت و ساز در آن از سال ۲۰۰۹ و تحت فشارهای بینالمللی متوقف شده است. رژیمصهیونیستی اخیرا در واکنش به تصویب طرح ارتقا وضعیت فلسطین در سازمان ملل و به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطینی، طرح ادامه ساختوساز در این منطقه را مجددا احیا کرده است. در صورتی شهرکسازیها در این منطقه انجام شود، دسترسی فلسطینیها از کرانه باختری به قدس و بالعکس مسدود میشود.