به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، روزنامه لس‌آنجلس تایمز، با اعلام این خبر گزارش داد که انتظار می‌رود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده در تهران با مقامات ایرانی دیدار کرده و خواستار از سرگیری تحقیقات درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی ایران شوند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه خطاب به اعضای شورای روابط خارجی اعلام کرد: ما گفت‌وگو با ایران را در سال جاری افزایش دادیم، اما هنوز به نتایج ملموسی دست نیافته‌ایم.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اولین بار در نوامبر سال ۲۰۱۱ مدعی شد که اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که ایران تحقیقاتی را درباره تسلیحات هسته‌یی انجام داده است. این در حالی است که ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی‌اش تاکید داشته است و " مطالعات ادعایی " را رد کرده است.

آمانو گفت: چیزی که ما در مذاکرات خواستار آن هستیم دسترسی سایت‌ها، اطلاعات و مردم است.

تحولات اخیر باعثتشدید مناقشات بین کاخ سفید و اعضای کنگره آمریکا که خواستار تقویت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران هستند، شده است.

سنای آمریکا هفته گذشته اقداماتی را برای اعمال تحریمات علیه شرکت‌ها و یا افرادی که در بخش انرژی، کشتیرانی و صنایع دیگر ایران فعالیت دارند اتخاذ کرد، اما دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با تحریم‌های جدید مخالفت کرده است و تاکید دارد که این تحریم‌ها ائتلاف بین‌المللی را که تحریم‌های قبلی را اعمال می‌کند به خطر می‌اندازد.

رابرت وود، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته ضرب‌الاجل ماه مارس را برای همکاری ایران با بازرسان آژانس تعیین کرد و گفت که در غیر این صورت آمریکا این مساله را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد داد.

مقامات آمریکایی معتقدند که اکنون که اوباما که در گذشته خواستار راهحل دیپلماتیک موضوع هستهیی ایران شده بود، برای بار دوم رییسجمهور شده است، ممکن است مقامات ایرانی به از سرگیری مذاکرات با گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه،چین و آلمان) علاقهمند باشند.