برگزاری همه‌پرسی مصر در روز مقرر

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، «محمد سلیم العوا»، کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از دیدار مرسی با رهبران سیاسی مصر در کنفرانسی خبری گفت: «محمد مرسی» حکمی را ماه گذشته صادر کرده بود و این حکم اختیارات وی را افزایش می‌داد، لغو کرد.

وی با اشاره به دیدار مرسی با رهبران سیاسی افزود: اما همه پرسی برای پیش نویس قانون اساسی طبق اعلام قبلی و همان روز ۱۵ دسامبر برگزار خواهد شد.

مرسی شنبه شب نشستی را با تعدادی از سران گروه های ملی در راستای گفت‌وگو برای خروج از بحران کنونی در مصر برگزار کرد.

در این نشست دکتر «عمرو خالد»، دکتر «احمد کمال ابوالمجد»، دکتر «محمد سعد الکتاتنی» رئیس حزب آزادی و عدالت، «فهمی هویدی»، «عصام سلطان»، «منتصر الزیات»، «محمد سلیم العوا»، «ابوالعلا ماضی»، «محمود الخضیری»، دکتر «عادل عفیفی» رئیس حزب الأصالة، «ابراهیم المعلم» و دکتر «ایمن نور» و شیخ «احمد الطیب» شیخ الأزهر مصر حضور داشتند.

پیش از این «هشام قندیل» نخست وزیر مصر اعلام کرده بود که مرسی با تعدیل بیانیه قانون اساسی موافقت کرده و پیش‌نویس جدید قانون اساسی منتشر خواهد شد.

بر اساس این گزارش اعضای گروه‌های ملی در مصر با پیشنهاد صدور بیانیه قانون اساسی جدید، اعلام کردند که در برگزاری همه پرسی درباره قانون اساسی تاخیری صورت نگیرد.

سلیم العوا در این زمینه گفت که مطابق قانون اساسی، رئیس جمهور نمی‌تواند این تاریخ را تغییر دهد.

رئیس جمهور مصر حدود دو هفته پیش طی حکمی، بیانیه قانون اساسی را صادر کرد که این حکم به مذاق حامیان «حسنی مبارک» و مخالفان اخوان‌المسلمین خوش نیامده و آنها جنجال زیادی در این کشور به پا کردند.

بر اساس این حکم، دستورات رئیس جمهور نهایی و قابل اجرا بوده و در هیچ دستگاه قضایی نمی‌توان جلوی اجرای آن را گرفت.

در پی صدور این حکم، تظاهرات و درگیری بین موافقان و مخالفان این بیانیه در شهرهای مختلف مصر رخ داد که بر اثر آن چند نفر کشته و زخمی شدند.