زندانی شدن نوجوانان افغانی توسط آمریکا

به گزارش افکارنیوزبه نقل از پرس تی وی، این درحالی است که ژنرال امریکایی می‌گوید واشنگتن به زندانی کردن شهروندان افغان ادامه خواهد داد.

وزارت امورخارجه امریکا اعتراف کرد، نوجوانان افغان در بازداشتگاهی نظامی در نزدیکی پایگاه هوایی بگرام در افغانستان زندانی هستند. به گزارش وزارت امور خارجه امریکا برخی از این نوجوانان هنوز در زندان «پروان» زندانی هستند.

این آمار، در گزارشی که وزارت امور خارجه امریکا هر چهار سال یک‌بار به سازمان ملل در راستای کنوانسیون این سازمان درباره حقوق کودکان ارائه می‌کند، منتشر شده است.

مقام‌های دولتی افغانستان، زندانی کردن این نوجوانان را قویا محکوم کرده‌اند.

گونتر کاتز، سخنگوی نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت افغانستان(ایساف)، روز شنبه(۱۸ آذر) در کابل گفت، نیروهای امریکایی اگر لازم باشد به زندانی کردن آن دسته افرادی که این سخنگو از آن‌ها به عنوان شورشیان افغان نام برد، ادامه خواهند داد.

در این گزارش ادعا شده است: «ارتش امریکا به دلیل جلوگیری از بازگشت یک جنگجو به میدان جنگ» این نوجوانان را بازداشت کرده است.»

جمیل داکوار، مدیر برنامه حقوق بشر آزادی‌های مدنی امریکا روز جمعه گفت، اگر سن متوسط این افراد ۱۶ سال باشد «‌این بدان معناست که سن برخی از این کودکان در زمان بازداشت توسط نیروهای آمریکایی ۱۴ یا ۱۳ سال بوده است.»

داکوار همچنین از طولانی بودن مدت زمان بازداشت این نوجوانان که بنابر گزارش وزارت امور خارجه امریکا به طور متوسط یک سال است، انتقاد کرد.

داکوار گفت: «این مدت زمان طولانی غیر قابل قبول است زیرا کودکان در بازداشت در معرض خطرات بیشتری از جمله بدرفتاری های جسمانی و روحی قرار دارند، به ویژه اگر بر اساس قوانین بین‌المللی از آنها محافظت نشود.»

تینا ام فاستر، مدیر اجرایی شبکه بین المللی عدالت که وکیل نوجوانان و جوانان بازداشتگاه بگرام است نیز می‌گوید: «من وکیل کودکانی در بگرام هستم که ۱۱ یا ۱۲سال دارند.»

فاستر روز جمعه(۱۷ آبان) گفت: «از نظر من آمار ۲۰۰ درست نیست، زیرا هزاران بازداشتی در پروان نگهداری می‌شوند.»

وی افزود: «کودکان دیگری نیز هستند که به گفته والدینشان در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال بوده‌اند و آمریکا به بازداشت شدگان و یا خانواده‌هایشان اجازه نمی‌دهد درباره سن آن‌ها اظهار نظر کنند.»

امريکا درسال ۲۰۰۱ ميلادي به بهانه مبارزه با تروريسم به افغانستان حمله کرد. اين حمله اگر چه در ابتدا به برکناري طالبان از قدرت انجاميد اما با وجود گذشت سالها از اين تهاجم نظامي و بهرغم حضور هزاران نيروي خارجي، ناامني و خشونت در سراسر اين کشور جنگ زده همچنان رو به افزايش است.