۲۶ جنگنده انگلیسی تحویل عربستان شد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، خالد بن سلطان معاون وزیر دفاع عربستان گفت: ۲۶ فروند جنگنده از نوع تایفون وارد عربستان شده و عملا به خدمت گرفته شده است و تعداد دیگری از این هواپیماها نیز در موعد مقرر به عربستان تحویل خواهد شد.

رسانه های انگلیسی قبلا دولتمردان دو کشور را متهم به زد و بند و تبانی در سودهای کلان تسلیحاتی کرده بودند.

این قراردادهای تسلیحاتی عموما به دور از چشم انظار عمومی و رسانه های خبری است، انتقادهای فراوانی را در عربستان نیز در پی داشته است.

خالد بن سلطان که رئیس کمیته عالی زمینه سازی و نظارت بر کمیته مرکزی صنایع داخلی نیروهای مسلح عربستان است، در جریان افتتاح نمایشگاه مواد و قطعات یدکی نیروهای مسلح در شهر مهران در شرق عربستان افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد قطعات یدگی هواپیماهای تایفون بیشتر از اینکه نظامی باشد، غیرنظامی است و قطعات یدکی نظامی محرمانه از ۱۵ الی ۲۰ درصد فراتر نمی رود.

خالد بن سلطان تصریح کرد: وزارت دفاع عربستان در زمینه پروژه ساخت داخلی قطعات یدکی و خودکفایی در سالهای آینده از طریق برداشتن گام های ثابت و حساب شده در همه زمینه ها و شفافیت کامل تلاش می کند.

وی گفت: حجم سرمایه گذاری در زمینه قطعات یدکی میلیاردها است و تحول مستمر و تلاش برای ارتقاء راندمان نظامی از اهمیت برخوردار است.

وی همچنین گفت: موضوع نیروهای سپر جزیره در کنفرانس وزیران دفاع مورد بحثو بررسی قرار گرفت و بر وحدت فرماندهی تاکید شد و هم اکنون از طریق کمیته های نظامی براساس اصول و مقررات موجود درحال بررسی است.

قراردادی به ارزش سه میلیارد دلار با عربستان سعودی برای فروش جنگنده های آموزشی هاوک به این کشور امضاء کرده است.

در سال ۲۰۰۶ عربستان سعودی سفارش خرید ۷۲ فروند جت جنگنده " تایفون یوروفایتر " به ارزش شش میلیارد پوند را به شرکت بریتانیایی BAE، یکی از بزرگ ترین شرکت های صنایع دفاعی بریتانیا داد.

تحقیقات درباره قراردادهای شرکت BAE و عربستان درباره اتهاماتی نظیر فساد مالی در سال ۲۰۱۰ میلادی در انگیلس متوقف شد.

این شرکت اتهام فساد و پرداخت رشوه برای عقد قرارداد با عربستان را رد کرد اما در نهایت ۲۸۶ میلیون پوند جریمه شد.

سازمان عفو بینالملل اخیرا با ابراز نگرانی از فروش سلاح های انگلیسی به عربستان و امارات تاکید کرد که باید عدم استفاده از این سلاح ها علیه مردم تضمین شود