به گزارش افکارنیوزبه نقل از پارسینه، شنیدن بوی کودتا و هرج و مرج سرانجام رییس جمهوری انتخابی مصر را بر آن داشت تا در مقابل خواست مردم ایستادگی نکند و برای آرام شدن صحنه داخلی کشورش عقب نشینی کند.

پس از درگیری های دو هفته اخیر و گفت و شنودهای موافقان و مخالفان و محاصره کاخ ریاست جمهوری سرانجام محمد مرسی به تعویق همه پرسی قانون اساسی تن داد و در مذاکرات شب گذشته اش با سران مخالفان قرار و آرامش را به وضعیت ناآرام و پرمخاطره ترجیح داد.

بی بی سی به نقل از مقام‌های مصری می‌گوید " محمد مرسی، رییس جمهوی مصر در پی اعتراض‌های شدید مخالفان، فرمانی را که اختیار وسیعی به او می‌داد پس گرفته است. "
این عقب نشینی مرسی در حالی اتفاق می افتد که چند روز پیش سر و صدای آمریکا برای دخالت در امور داخلی مصر شنیده شد والبته مرسی پاسخ داد.

خبرنگار بی‌بی‌سی در قاهره می‌گوید این تصمیم آقای مرسی عقب نشینی جدی به شمار می‌رود، اما باید دید که آیا با این کار خشونت‌ در خیابان‌ها پایان خواهد یافت یا خیر.

این درحالی است که اگر چه سران مخالفان همانند محمد البرادعی در مذاکرات شب گذشته با محمد مرسی حضور نیافتند اما البرادعی گفته بود که مرسی همچنان یک شخصیت ملی‌گرا محسوب می‌شود و من اطمینان دارم صدای ملت را خواهد شنید.

وی گفت: در صورتی که مرسی بیانیه قانون اساسی را لغو کند و همه‌پرسی درباره پیش‌نویس قانون اساسی را به تعویق بیندازد، مردم نیز به اعتراضات خود پایان خواهند داد.

اگرچه فضا در قاهره رو به آرامی رفته است، اما همچنان شکننده است و شرط مرسی از وضعیت نابسامان و بعضا ناامن سیاسی وی حکایت دارد. خبرگزاری مصر به نقل از کمیته انتخابات مصر اعلام کرد که همه‌پرسی از روز شنبه به روز چهارشنبه هفته جاری موکول شده است.

پيشتر قرار بود همهپرسي قانون اساسي مصر در خارج از اين كشور از امروز و به مدت چهار روز آغاز شود. نيروهاي مسلح مصر نيز با انتشار بيانيهاي تأكيد كردند كه گفتوگو بهترين گزينه براي تحقق منافع سياسي كشور است.