خداحافظی مشعل با غزه

به گزارش افکارنیوزبه نقل از خبرآنلاین، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از سخنگوی دولت حماس در غزه از پایان سفر خالد مشعل به این منطقه خبر داد و گفت او از طریق مرز رفح غزه را ترک کرده است.

سفر خالد مشعل به غزه که پس از ۴۵ سال انجام می شود واکنش های متفاوتی را در رسانه ها و در میان تحلیلگران خاورمیانه به همراه داشت.

برخی این سفر را پیروزی دیگری برای مقاومت در برابر صهیونیست ها تعبیر کردند و برخی دیگر از آن بعنوان آغاز روند تازه ای در مناسبات رژیم صهیونیستی با حماس که اکنون و بعد از پیروزی در جنگ هشت روزه غزه قوی تر از هر زمان دیگری نشان داده است یاد کردند.

این سفر فارغ از پیام هایی که می تواند داشته باشد، یک بار دیگر توجه جهانیان به نوار غزه را که سال هاست تحت شدیدترین محاصره غیرانسانی رژیم صهیونیستی قرار گرفته جلب کرد.

این سفر در حالی صورت گرفت که در جبهه مقابل حماس، ابوماذن موفق شد به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان قطعنامه ای را در سازمان ملل به تصویب برساند که جایگاه فلسطین از نهاد ناظر به یک کشور ناظر غیرعضو ارتقاء می یابد. این قطعنامه با نارضایتی شدید اسرائیل به تصویب رسید اما جهان از آن بعنوان گام مثبتی در احقاق حق فلسطینیان یاد کرد.

از این رو برخی دیگر از تحلیلگران سفر مشعل به غزه را در همین چارچوب تفسیر کرده و معتقدند که حماس قصد دارد به طور جدی تری رویکرد سیاسی اتخاد کرده و نقش آفرینی های فعال تر و ملموس تری در صحنه داخلی و خارجی فلسطین داشته باشد.

در این بین به نظر می رسد که رژیم صهیونیستی نیز ناچار از پذیرش این نقش تازه حماس شده است چرا که در جنگ هشت روزه با توانمندی بالایی از سوی حماس مواجه شد که می تواند نقاط حساس و کلیدی سرزمین های اشغالی را نیز هدف موشک های خود که آنها یا فناوری ساخت آنها را از طریق ایران به دست آورده هدف قرار دهد.

در همین رابطه می توانید در نظر سنجی صفحه بین الملل خبرآنلاین درباره سفر خالد مشعل به غزه شرکت کنید.