به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، تیری‌میسان تحلیل‌گر فرانسوی ضد آمریکایی عصر امروز در نشست استکبارستیزی و دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران، گفت: آمریکا و جهان غرب تحریم‌هایی را علیه ایران انجام دادند که ایران را برای کارهایی که ضد سکولاریسم انجام داده تنبیه کند و تلاش می‌کنند تا ایران را از مسیر پیشرفت دور کنند و به تصور خود می‌خواهند با تبعیت از آمریکا به پیشرفت برسند. ولی شما می‌بینید که کشورتان ایران در مقایسه با آنها پیشرفت کرده است.

به گفته وی تحت تحریم بودن اما در عین حال آزاد بودن بهتر از این است که تحت تحریم نبوده ولی برده باشیم.

تیری‌میسان اظهار داشت: در فرانسه به علت تحریم‌های علیه ایران برخی کارخانه‌ها تعطیل شدند و با توجه به اینکه تجارت بین دو کشور ایران و فرانسه ممنوع شده است عده بسیاری از مردم فرانسه بیکار شده‌اند. بنابراین شما تنها قربانیان تحریم نیستید و مردم اروپا نیز به علت تحریم‌های علیه ایران قربانی آمریکا هستند و من به این جهت کمپین اعتراض دانشجویان ایران به تحریم‌ها را امضا می‌کنم.

این تحلیلگر فرانسوی ضد آمریکایی گفت: وقتی از پایان غرب و فروپاشی آن صحبت می‌کنیم تنها مربوط به بخش اقتصادی نیست و بخش‌های دیگر را هم در برمی‌گیرد و من در حالی که یک فرد غربی هستم بخشی از دلایل فرجام فروپاشی غرب را می‌گویم.

تیری‌میسان با بیان اینکه اروپا اگر چه در راه پیشرفت قدم‌های بزرگی برداشته ولی اکنون در حال ریزش و فروپاشی است، خاطرنشان کرد: صحبت از غرب صحبت از دو مکتب سیاسی با عنوان یونان و فرانسه و دیگری انگلیس و مجموعه همفکرانش است که این دو مکتب از دو زاویه مختلف حرکت کردند و هر دو دچار بحران هستند.

وی افزود: ‌ در انقلاب فرانسه تلاش کردیم خود را از شرایط آن زمان آزاد کنیم و تصور ما این بود که برای ساختن جهان برتر باید بر خود متکی باشیم و حقوقی با مبنای آزادی ایجاد کردیم. ما ابتدا به ارزش‌های اخلاقی احترام می‌گذاشتیم و بر این الگو متکی بودیم که مبتنی بر خردمندان و نخبگان باشیم و با تکیه بر آنان همه چیز را به نحو احسن پیش ببریم و بر همین اساس دانشگاه را تأسیس کردیم و دومین وجه تلاش ما جمهوری خواهی بود.

این تحلیلگر فرانسوی ضد آمریکایی عنوان کرد: ما این تفکر را داشتیم که خود را برای یک هدف جمعی قربانی کنیم اما طراحی اولیه انقلاب فرانسه تغییر کرد و اینها را کنار گذاشتیم و امروز هدف تحصیل و آموزش در فرانسه و غرب این نیست که در علوم پیشرفت کنیم و به سمت جامعه متعالی حرکت کنیم.

وی گفت: ایده‌ای که ما خود را برای هدف مقدسی قربانی کنیم در جامعه غرب مضحک است و ممکن است خود را برای منافع شخصی قربانی کنیم.

تیری‌میسان اظهار داشت: در اهداف ملی ما جمله‌ای است که نمی‌توان آن را درک کرد و این است که خونی که پاک نیست بهتر است صرف تغذیه زمین و خاک شود.

وی در رابطه با تعبیر این اصطلاح گفت: این اصطلاح به این مفهوم است که ما آمادگی داریم برای کشور کشته شویم و خون دشمن نمی‌تواند سرزمین ما را تغذیه کند بلکه خون خودمان باید سرزمین‌مان را تغذیه کند.

تیری‌میسان گفت: ‌ امروز از فداکاری در جامعه ما تنها این وجه باقی مانده است که به طبقه‌های اجتماعی فقیر خدمت کنیم اما این معنای متعالی هدف اولیه انقلاب نیست. ما اگر بخواهیم آزاد باشیم باید دوشادوش یکدیگر مبارزه کنیم.

وی مشکل دیگر را لائیسیته دانست و گفت: مبنای اصلی مطرح شدن لائیسیته با چیزی که در حال حاضر وجود دارد، در تعارض است. ما یک جنگ خشونت آمیز وحشتناک بین کاتولیک و پروتستان داشتیم و قبل از انقلاب فرانسه در شرایط سخت کشمکش‌ها به این فکر کردیم که در کنار هم با صلح زندگی کنیم و دولت تشویق شد که از هر دو دین حمایت کند ولی مسئله تغییر کرد و خود دولت ضد دین یا کاتولیک یا پروتستان شد و سیستم ایجاد شد که ایمان در جامعه از بین رفت.

تیری‌میسان گفت: نگاه انگلیسی‌ها این طور است که به خاطر اینکه آزادی وجود داشته باشد دولت نباید از هیچ نوع ایدئولوژی در جامعه دفاع کند و فردی که برای منافع جمعی گام بردارد به درد جامعه نمی‌خورد. آنها آزادی را محدود به انتقاد از دولت می‌دانند.

وی اضافه کرد: امروز در رویای آمریکایی چه می‌بینید اینکه من آزاد هستم و دولت نمی‌تواند در برابر من کاری انجام دهد.

این تحلیلگر فرانسوی ضد آمریکایی گفت: ‌امروز تمام سرمایه و ثروت انگلیس در اختیار افراد محدودی است و کل شهر لندن جزو املاک ۴ نفر است و افراد می‌توانند منزلی را برای ۹۹ سال اجاره کنند.

وی گفت: به نتایج و محصولات امروز غرب نگاه کنید آنها در اقتصاد بحران دارند در حال سقوط هستند و مردم به رسانه و مؤسسات اعتمادی ندارند.

تیریمیسان گفت: در یک نظرسنجی ۹۷ درصد مردم آمریکا اعلام کردند که رسانهها از منافع مردم دفاع نمیکنند.