اصرار احمد شهید برای ملاقات باپناهندگان ایرانی در ترکیه!
گروه بین الملل افکارنیوز

_ دیده بان حقوق بشر در اقدامی مضحک، از ترکیه خواست تا به مقامات شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اجازه دهد تا به پناهجویان ایرانی این کشور دسترسی داشته باشند تا از طریق آنها از وضعیت حقوق بشر در ایران کسب اطلاع کنند.

این گزارش که تحت نام دیده بان حقوق بشر تهیه شده است، در کنار چرایی علت ترک ایران، به چالش های پناهجویان ایرانی ترکیه می پردازد.

به گزارش افکار نیوز، احمد شهید که در سری گزارش های پیشین خود، غرض ورزی کرده بود، اکنون به سراغ مهاجران ایرانی ترکیه رفته و آنها را دستمایه وضعیت حقوق بشر در ایران قرار داده است.(به گزارش افکارنیوز، این در حالیست که همواره مهاجرت در همه کشورها در نتیجه نارضایتی عده ای از اوضاع داخلی اتفاق می افتد و این امر فقط مختص ایرانی نیست و کشورهای اروپایی زیادی با وقوع بحران مهاجرفرست شده اند!)

در این گزارش تاکید شده است که ترکیه موظف است تا به احمد شهید اجازه دسترسی به مهاجران ایرانی را در ترکیه بدهد، به طوری که او بتواند اسناد مربوط به نقض حقوق بشر از آنها را جمع آوری کند. احمد شهید که پس از انتخاب به عنوان مسئول جمع آوری گزارش از وضعیت حقوق بشر در ایران، گزارش هایی همراه غرض ورزی و بدون سند ارائه کرده بود، در ماه می سال جاری میلادی درخواست خود را برای دسترسی به پناهجویان ایرانی ارائه کرده بود که از سوی دولت این کشور جوابی دریافت نکرد.

احمد شهید بعد از اینکه نتوانست سندی برای نقض حقوق بشر در ایران به دست آورد، تحقیقات خود را به خارج از کشور برده است. او همچنین سه بازدید رسمی با ایرانیان، بلژیک، فرانسه و آلمان، سه کشوری که بیشترین تعداد ایرانی را در اروپا دارند، داشته است.

مدافعان حقوق بشر مدعی هستند که از آنجا که ترکیه بیش از هر ملیت دیگری میزبان پناهجویان و مهاجران ایرانی است، ملاقات احمد شهید با ایرانیان ترکیه می تواند بسیار حیاتی باشد. طبق گزارش کمیسریای عالی حقوق بشر، ایرانی ها، ۲۲ درصد از مهاجران ترکیه را تشکیل می دهند. طبق آمار در سال ۲۰۰۹ تعداد مهاجرانی ایرانی ترکیه، ۱۰۸۱ نفر و در سال ۲۰۱۰،۲۸۸۱ نفر بوده است.


به گزارش روزنامه تودیز زمان، چاپ ترکیه، عدم ارائه اجازه اقامت به ایرانیانی که به ترکیه می آیند و همچنین مقاومت آنها در پرداخت هزینه اقامت خود، فشارهای مضاعفی است که از سوی دولت ترکیه به ایرانی ها وارد می شود. این درحالیست که دولت این کشور برای سایر پناهجویان کار و محل اقامت مناسبی را فراهم می کند.

بدون مجوز اقامات، تامین هزینه سلامت، مسکن، آموزش و تامین اجتماعی در کشور ترکیه بسیار سخت و دشوار است. به نظر می رسد وضع مهاجران ایرانی ترکیه به قدری اسفناک شده است که وزیر کشور این کشور چندی پیش معافیت پرداخت هزینه اقامت ایرانیانی که منبع درآمدی را ندارند، مطرح کرده است.

طبق قانون ترکیه، در سال ۲۰۱۰ هزینه اقامت پناهجویان و پناندگان در این کشور، هر شش ماه یکبار ۲۴۱ دلاربرای بزرگسالان و ۱۲۵ دلار برای خردسالان بود.

احمد شهید در حالی به دنبال این است که از پناهندگان ایرانی ترکیه به نقض حقوق بشر در ایران برسد که هم اکنون ایرانیان ترکیه در وضع مناسبی به سر نمی برند.