به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، پس از اینکه قضیه حضور سوزان رایس در وزارت دفاع آمریکا به خاطر فشار جمهوری خواهان منتفی شد اکنون اوباما راحت تر می تواند افراد کابینه خود را انتخاب کند.

گفته می شود جان کری، سناتور کهنه کار ماساچوست برای تصدی وزارت خارجه آمریکا معرفی خواهد شد.

یکی دیگر از پست های کلیدی کابینه اوباما، وزارت دفاع آمریکا است، به گزارش مجله فارین پالسی رئیس جمهور دموکرات آمریکا قصد دارد یک جمهوری خواه را برای تصدی ریاست پنتاگون معرفی کند. انتخابی که نه تنها جمهوری خواهان را خوشحال نمی کند بلکه تا حدی باعثوحشت جمهوری خواهان خواهد شد.

چاک هَگِل سناتور سابق نبراسکا، یک کهنه سرباز جنگ ویتنام و یک سیاستمدار جمهوری خواه کهنه کار است که کارنامه او حاکی از نگاه فراجناحی، و گاهی ضد جمهوری خواهانه، او به مسائل سیاسی داخلی و خارجی آمریکا دارد. هگل در میان جریان اصلی جمهوری خواهان به خصوص نومحافظه کاران چهره منفوری به شمار می آید. هفته نامه نومحافظه کار ویکلی استاندارد هگل را " جمهوری خواه ضد جمهوری خواه " نامیده است و دوهفته نامه نشنال ریویو یکی دیگر از نشریات مهم جریان نومحافظه کاری در آمریکا هگل را یک اسب تروا در کمپ جمهوری خواهان خوانده است.

در حالی که هگل به عنوان یک جمهوری خواه در آغاز حامی حمله به عراق بود اما اندکی بعد به صف مخالفان جنگ عراق پیوست و به دردسری دائمی جمهوری خواهان و نومحافظه کاران تبدیل شد. وی از به چالش کشیدن نومحافظه کاران هراسی نداشت و در سال ۲۰۰۵ در مقابل نمایندگی جان بولتون، یکی از سمبل های نومحافظه کاری در امریکا، برای تصدی پست سفارت آمریکا در سازمان ملل ایستاد. هگل در سال ۲۰۰۷ و در بحبوحه جنگ عراق کابینه جرج بوش را " ناکارآمد " خواند و آشکارا دیک چنی وزیر دفاع دولت بوش را به خاطر اظهاراتش در مورد موفقیت آمریکا جنگ عراق را به باد انتقاد گرفت.

چرا جمهوری خواهان از حضور هگل در کابینه اوباما هراس دارند؟

هگل در سال های اخیر به عنوان یک جمهوری خواه برای جمهوری خواهان آمریکا دردسرساز بوده است و در مقابل سیاست های نومحافظه کاران ایستاده است.

هگل بر خلاف سیاستمداران هم حزبی اش در سال ۲۰۰۷ به طرح اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی رای منفی داد و خواستار گفتگوهای مسالمت آمیز به جای اقدامات تحریک آمیز برای حل مسائل میان ایران و آمریکا شد.

در حالی که جمهوری خواهان نومحافظه کار دوران بوش پسر روابط نزدیکی با رژیم صهیونیستی داشتند، مواضع سیاسی هگل در قبال مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی وی را در مقابل این رژیم و لابیش در آمریکا قرار داد. حمایت هگل از روند به اصطلاح " صلح " در خاور میانه خشم اِیپک، لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا، را بر انگیخت. هگل در سال ۲۰۰۹ از طرح پروژه خاور میانه که اوباما را دعوت به مذاکره مستقیم با حماس می کرد، حمایت کرد. این در حالی بود که حماس در لیست گروه های تروریستی خارجی آمریکا قرار داشت و حمایت هگل از ورود حماس به گفتگوهای مستقیم، صلح خشم صهیونیست ها را برانگیخت.

مجله فارین پالسی در مورد نامزدی هگل برای تصدی پست وزارت دفاع آمریکا نوشته است پس از اینکه جمهوری خواهان موفق به کنار زدن سوزان رایس برای تصدی پست وزارت دفاع آمریکا شدند، اکنون بعید به نظر می رسد محافظه کاران قادر به کنار زدن چاک هگل، جمهوری خواهی که در حزب خود منفور است، برای تصدی پست وزارت دفاع در یک دولت دموکرات باشند.

سیاست هگل به عنوان وزیر دفاع آمریکا: دیپلماسی به جای زورگویی

فارین پالسی می افزاید در صورت حضور هگل در پنتاگون، او احتمالا مخالف دخالت نظامی آمریکا در بحران سوریه باشد و تعداد تفنگداران آمریکایی را نیز در افغانستان کاهش دهد.

فارین پالسی در پایان می افزاید دکترین هگل واضح است: نیت امریکا مهم نیست، آمریکا یک طرفه نمی تواند دموکراسی را در خارج از آمریکا تحمیل کند.