به گزارش افکارنیوز، روزنامه کیهان نوشت: اظهارات مایکل اورن در حالی است که مقامات رژیم صهیونیستی تظاهر به بی طرفی در بحران سوریه و القای نگرانی نسبت به تحرکات گروه های مسلح وابسته به القاعده می کردند.

به گزارش بلومبرگ، اورن گفته است: سقوط حکومت سوریه، موهبتی برای اسرائیل خواهد بود، حتی اگر با سرنگونی وی، گروه های تندرو تلاش کنند خلأ قدرت را پر کنند.

وی با اشاره به احتمال تلاش نیروهای تندرو برای کسب قدرت پس از سرنگونی رژیم اسد، گفت: «ما معتقدیم هرگونه وضعیتی بهتر از اوضاع کنونی است که رژیم سوریه دارای ائتلاف راهبردی با ایران و گروه حزب الله لبنان است.

به نوشته بلومبرگ، مقامات آمریکایی بارها نگرانی خود را از حضور نیروهای تندرو در میان گروه های مخالف سوریه ابراز و اعلام کرده اند که واشنگتن به همین دلیل خواستار ارسال سلاح به مخالفان سوری نیست.

«ویکتوریا نولاند» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید: «جبهه النصره صرفا نام دیگری برای القاعده عراق است که تلاش می کند به سوریه راه یابد.» اما اورن در ضیافت ناهاری که روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» برگزار کرده بود، به خبرنگاران گفت: از زمان قرار گرفتن در جایگاه سفیر اسرائیل در واشنگتن در سال ۲۰۰۹، یعنی قبل از آغاز بحران سوریه در مارس ۲۰۱۱، مقامات کاخ سفید را از دیدگاه های اسرائیل درباره این که اسد «ائتلاف راهبردی قوی با ایران و حزب الله» تشکیل داده و این که حکومت وی بی ثبات کننده و متعدی و بی پروا است، مطلع کرده بود.

به نوشته بلومبرگ، اورن که مورخ مسائل خاورمیانه است، اظهار داشت «حافظ اسد پدر رئیس جمهوری کنونی سوریه نیز متعدی، اما تا اندازه ای قابل پیش بینی و مسئولیت پذیر بود، ولی پسرش گستاخ و بی پروا است».
وی افزود: بشار اسد با ایران، دشمن قسم خورده اسرائیل هم پیمان است که ضمن پیگیری برنامه هسته ای مخفیانه اش، به گروه های تروریستی مانند حماس پناه داده و حزب الله را به هزاران موشک مجهز کرده است.
این پایگاه خبری با اشاره به این که حافظ اسد نیز ضمن هم پیمانی با ایران در حمایت و مسلح کردن حزب الله، میزبان تعداد فراوانی از گروه های فلسطینی بود، به نقل از اورن افزود: «برکناری اسد به نفع اسرائیل خواهد بود زیرا به طور همزمان به ایران و حزب الله ضربه وارد خواهد آورد.»
اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا بار دیگر نشان می دهد که دولت های قطر و عربستان سعودی و ترکیه به عنوان مباشر طرح های رژیم صهیونیستی در منطقه و علیه جبهه مقاومت اسلامی عمل می کنند و در واقع القائاتی نظیر مبارزه با دموکراسی و مردم سالاری دروغی بیش نیست.
همزمان با اظهارات اورن، نشريه اشپيگل در تحليلي، احتمال پيروزي شورشيان را ضعيف توصيف كرد و نوشت: رژيم سوريه توانسته ضرباتي را دوام آورد كه هر حكومت ديكتاتوري اگر بود، كمرش زير اين ضربات مي شكست. حاكميت سوريه همچنان مي تواند روي حاميان خود در منطقه نظير ايران و حزب الله و روسيه حساب كند اما اين احتمال وجود دارد كه جنگ داخلي در سوريه طولاني شود.