به گزارش فارس به نقل از "دبكا "، برخي منابع آگاه آمريكايي و اسرائيلي گفتند كه "باراك اوباما " به "عمر سليمان " و فرماندهان ارتش مصر دستور داده است تا ظرف چند ساعت مبارك را از قدرت ساقط كنند و تهديد كرده است كه در صورت عدم كنارهگيري مبارك از قدرت حمايت نظامي آمريكا از ارتش مصر قطع خواهد شد.

به گفته این منابع درگیری‌های عصر دیروز نیروهای امنیتی مبارک با شهروندان مصری که تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کرده بودند، خشم دولت آمریکا را برانگیخته است و حمله نیروهای مبارک به تظاهرات‌کنندگان را که منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان و زخمی‌شدن حدود یک‌هزار نفر شد، محکوم کرد.

در این گزارش به اظهارات " رابرت گیبس " سخنگوی کاخ سفید اشاره شده است که گفته بود «اظهارات اوباما در مورد اوضاع مصر کاملا روشن بود و وی به ضرورت اقدام برای انتقال کنونی حکومت و نه در سپتامبر اشاره کرد».

دبکا همچنین گزارش داد که بر اساس اطلاعاتی که به دست دولت آمریکا رسیده است نیروهای امنیتی و چماق به دست مبارک طی دو روز آتی برای ایجاد ناامنی در چند شهر مصر پراکنده خواهند شد زیرا مبارک همچنان به بقای خود در قدرت پایبند است.

بر اساس اين گزارش از ديگر دلايل عمده براي ضرورت كنارهگيري مبارك از قدرت، مخالفت احزاب سياسي از جمله جماعت اخوانالمسلمون بزرگترين حزب معارض در مصر براي ورود به مذاكرات با وي است زيرا اسرائيل و آمريكا ترس از اين دارند كه تحريك عليه آنها از سوي معارضان بيشتر شود به همين دليل ترجيح ميدهند مبارك را قرباني كنند.