مراسم تولد حضرت عیسی(ع) در کلیسای بیت‌لحم

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، برگزاری مراسم کریسمس در بیت‌لحم برای بسیاری از مسیحیان جهان جشنی کاملاَ ویژه و متفاوت است. حضور در مراسم کریسمس در بیت‌لحم، زادگاه حضرت عیسی مسیح(ع) برای بسیاری از مومنان به معنای نزدیکی بیشتر به خدا محسوب می‌شود.

بیت‌لحم در منطقه باختری رود اردن قرار دارد و در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطین است.

در شامگاه ۲۴ دسامبر دسته‌های سنتی مومنان به سرپرستی فواد توال، اسقف اعظم کلیسای رم در بیت‌المقدس به سوی زادگاه حضرت مسیح(ع) به راه افتادند و از سوی روحانیان مسیحی شهر بیت‌لحم مورد استقبال قرار گرفتند.






دسته‌های راهپیمایی مومنان نخست در کلیسای سنت کاترین در نزدیکی " کلیسای زادگاه عیسی " گرد آمدند و سپس مراسم نیایش توسط اسقف‌اعظم و دیگر روحانی مسیحی برگزار شد.

امسال بیش از ۴۰ خودرو در کاروان مسیحیان از بیت‌المقدس به سوی بیت‌لحم دیده می‌شد. بیت‌لحم در جنوب بیت‌المقدس قرار داشته و تنها چند کیلومتری با این شهر فاصله دارد.

اسقف‌اعظم بیت‌المقدس ردایی سیاه و ارغوانی در این مراسم به تن داشت که نشانگر بالاترین مقام روحانی واتیکان به شمار می‌آید.

کلیسای المهد

هزاران مسیحی، مسلمان و یهودی پیش از رسیدن دسته‌های زائران در میدانی در مقابل کلیسای زادگاه حضرت مسیح(ع) تجمع کرده بودند. فضای شادی و سرور در این میدان حاکم بود و از هر سو گروه‌هایی از کشورهای مختلف به زبان‌های متفاوت سرود و آواز می‌خواندند.

گروه پیشاهنگان فلسطینی نیز با نواختن طبل در خیابان‌های قدیمی شهر حرکت کردند و تولد حضرت عیسی مسیح(ع) را بشارت دادند.

بنا به روایت‌ها، پیامبر مسیحیان در مغاره‌ای در زیر محراب کلیسای زادگاه عیسی به دنیا آمده است. این محراب در سده شش میلادی ساخته شده است. مهمترین بخش مراسم کریسمس، برگزاری نیایش نیمه‌ شب توسط فواد توال، اسقف‌اعظم بیت‌المقدس در کلیسای زادگاه عیسی(ع) است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این مراسم شرکت کرد.

به گفته وزارت گردشگری فلسطین، در سال جاری حدود ۱۵ هزار زائر از سراسر جهان در بیت‌لحم در مراسم کریسمس شرکت می‌کنند. تمامی اتاق‌ها در هتل‌های این شهر کوچک از هفته‌ها پیش رزرو شده‌ بودند. به‌رغم درگیری‌های خونبار میان اسرائیل و حماس که در هفته‌های گذشته در نوار غزه رخ داد، از شوق زائران برای حضور در مراسم کریسمس در بیت‌لحم کاسته نشده است.

فواد توال، اسقف‌اعظم کلیسای کاتولیک در پیام کریسمس خود گفت که از خشونت‌های اخیر میان رژیم صهیونیستی و فلسطین در نوار غزه بسیار متاثر است. توال ابراز امیدواری کرد که در دومین و آخرین دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما در آمریکا، سرانجام طرح " ایجاد دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل " محقق شود.

اسقف‌اعظم بیت‌المقدس با توجه به جنگ داخلی در سوریه گفت: وضعیت در خاورمیانه ما را مستاصل کرده است. خشونت باورنکردنی در سوریه بر شادمانی کریسمس سایه افکنده است.

کلیسای المهد ۱۷۰۰ سال قبل در محلی بنا شد که گفته می‌شود حضرت عیسی مسیح(ع) در آن به دنیا آمد.

از زمانی که فلسطینی‌ها در سازمان ملل جایگاه ناظر غیر عضو را پیدا کردند، این اولین جشن در کلیسای المهد است. اعضای سازمان ملل متحد روز ۲۹ نوامبر با ۱۳۸ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف با ارتقاء جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین از " نهاد ناظر " به " دولت ناظر غیر عضو " موافقت کردند.

رژیم صهیونیستی با این اقدام سازمان ملل مخالفت کرد و آن را توطئه فلسطینی‌ها برای دور زدن مذاکرات به بن‌بست رسیده صلح خواند. اسرائیل در این مخالفت تحت حمایت آمریکا قرار داشت.

فواد توال، اسقف اعظم بیت‌المقدس در مراسم امسال حمایت خود را از یک کشور مستقل فلسطینی اعلام کرد و از سیاستمداران خواست با عزم راسخ برای برقراری صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه تلاش کنند.

در واتیکان نیز پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان مراسم سنتی عشای ربانی را در کلیسای سن پیتر برگزار کرد و از مسیحیان جهان خواست در زندگی پر مشغله امروزی خود، خداوند را در نظر داشته باشند.

وی همچنین دعا کرد که اسرائیل و فلسطینی‌ها با هم در صلح به سر ببرند. پاپ برای برقراری صلح در لبنان، سوریه و عراق نیز دعا کرد.

اسقف اعظم بیت‌المقدس پیشتر در روز دوشنبه گفته بود، جشن کریسمس امسال جشن " تولد عیسی مسیح و تولد کشور فلسطین خواهد بود. "

وی که فلسطینی است و در اردن به دنیا آمده، گفت: " راه تشکیل کشور فلسطین، راهی طولانی است و تلاشی متحد را می‌طلبد. "

فواد توال در اقدامی نمادین، پیشگامی دسته‌ای از زائران را بر عهده داشت که از بخش قدیمی بیت‌المقدس به سمت بیت‌لحم راه افتادند و در این مسیر، از حصار جداکننده اسرائیل از مناطق فلسطینی و نیز از ایست‌های بازرسی که اسرائیل ایجاد کرده، عبور کردند.

در ماه ژوئن امسال، یونسکو، نهاد آموزشی، علمی، و فرهنگی سازمان ملل، این کلیسا را به عنوان میراثفرهنگی جهانی ثبت کرد.

کلیسای المهد که از مقدسترین مکانها برای مسیحیان است، در اوایل قرن ششم میلادی بر اثر آتشسوزی تخریب شد اما بار دیگر در حدفاصل سالهای ۵۲۷ تا ۵۶۵ بازسازی شد. امروز این کلیسا تحت کنترل کلیسای ارمنی، کلیسای کاتولیک و کلیسای ارتدوکس یونان است