جزیره عظیم یخ در مسیر کانادا

افکارنیوز: به گزارش واحد مرکزی خبردرحالیکه جابجایی این توده بزرگ یخ مسئولان محیط زیست کانادا را نگران کرده است اداره هواشناسی این کشور اعلام کرد این پدیده خطری برای کشتیرانی یا اکتشافات نفتی در سواحل کانادا ایجاد نمی کند.
اداره هواشناسی کانادا که چند روز پیش در تصاویر ماهواره ای خود از وجود این قطعه بزرگ یخ اطلاع پیدا کرده است روز گذشته اعلام کرد این توده یخ به مساحت دویست و پنجاه کیلومتر مربع که از یک یخچال بزرگ در قطب شمال جدا شده است، ‌ خطری برای تردد کشتیها یا اکتشافات نفتی در سواحل کانادا ایجاد نمی کند.
ترودی وولبن که هفته گذشته این قطعه بزرگ را که مثل یک جزیره می ماند ودر بررسی تصاویر ماهواره ای کشف کرد، گفت: حتی اگر احتمال دهیم که این توده بزرگ یخ می تواند برای کشتیها یا سکوهای نفتی موجود در منطقه خطرناک باشد و اگر مطابق با برخی پیش بینی ها تصور کنیم که این توده بزرگ یخ شکسته و به قطعات کوچکتر تبدیل خواهد شد، این پدیده در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد و طبق پیش بینی ها یک یا دو سال طول خواهد کشید تا این توده بزرگ یخ به سواحل شرقی کانادا نزدیک شود.
وی افزود: در این میان احتمال زیادی وجود دارد که آبهای گرمتر و طوفانهای شدیدی که در اقیانوس اطلس شکل می گیرد، این توده بزرگ یخ را به قطعات کوچکتری تبدیل کند. اما در هر صورت آنچه در حال حاضر مسلم است این است که کشتیهایی که در منطقه تردد می کنند دچار سرنوشت تایتانیک نخواهند شد.
با کمک تصاویر ماهواره ای، وجود احتمالی قطعات کوچک و بزرگ یخ به کشتیهایی که در منطقه تردد می کنند اطلاع داده می شود تا مسیر خود را منحرف کنند یا با احتیاط بیشتری حرکت کنند. اما در رابطه با سکوهای نفتی که امکان جابجایی آنها وجود ندارد، ‌ باید گفت اگر قطعات یخ به آنها نزدیک شود مسئولان می توانند با اعزام کشتیهای یخ شکن خطرات احتمالی را خنثی کنند.
ارزیابیهای صورت گرفته بر روی تصاویر ماهواره ای نشان داد که مساحت این توده بزرگ یخ بین دویست و پنجاه تا سیصد کیلو مربع است.
ترودی وولبن در بخش مطالعات کوههای یخی در وزارت محیط زیست کانادا فعالیت می کند.
اداره هواشناسی کانادا تصریح کرد توده بزرگ یخ در عرض شش روز حدود ده کیلومتر جابجا شده مسیر خود را به طرف تنگه نارس تغییر داده است اما هنوز هم یک هفته دیگر طول می کشد تا به طور کامل از آبدره ای که در آن قرار دارد خارج شود.
چند جزیره کوچک در تنگه نارس وجود دارد و این احتمال وجود دارد که توده یخ در این منطقه بر اثر برخورد به جزیره ها به چند قطعه تبدیل شود.
در سال دو هزار و هشت نیز پدیده ای مشابه در سواحل کانادا اتفاق افتاد اما در آن زمان اندازه توده یک دهم توده یخی بود که اکنون مسئولان اداره هواشناسی کانادا را نگران کرده است.
ترودی وولبن از اظهار نظر درباره تاثیر تغییرات آب و هوایی بر جدا شدن این توده یخی از یخچالهای قطبی خودداری کرد.
در چند دهه اخیر این اولین بار است که چنین توده بزرگ یخ از یخچالهای قطبی جدا شده است.
کارشناسان موسسه علمی اقیانوسها معتقدند تغییرات آب و هوایی در قطب شمال تحت تاثیر عوامل مختلف به ویژه پدیده گرم شدن کره زمین به وجود آمده و آثار این تغییرات در این منطقه اشکارتر و محسوس تر از دیگر مناطق کره زمین است.
این کارشناسان می گویند شرایط آب و هوا در قطب شمال بسیار حساس است و غالب اوقات دستخوش تغییرات نسبتا سریع و گسترده می شود و ذوب شدن توده های یخ در اقیانوس منجمد شمالی شرایط را برای گرم شدن دمای آب تحت تاثیر تابش خورشید فراهم می کند.
تغییرات دمای آب اقیانوسها شرایط زندگی جانداران در آب و خشکی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و حجم یخهای موجود در قطب شمال را کاهش می دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مونترال، ترودی وولبن در عین حال تصریح کرد عوامل زیادی می تواند در شکل گیری این توده یخی تاثیر داشته باشد.