حسنی مبارک در سخنرانی ضبط شده ای خطاب به مردم از کاخ ریاست جمهوری در قاهره رسما اعلام کرد که اختیارات خود را به عنوان رئیس جمهور به معاونش عمر سلیمان واگذار می کند اما مصر را ترک نخواهد کرد.

براساس این اظهارات مبارک، وی از سمت ریاست جمهوری کناره گیری نخواهد کرد بلکه تنها اختیاراتش را به معاون رئیس جمهور منتقل می کند.

وی ادامه داد: خواسته های جوانان معترض مصر عادلانه و مشروع است اما تسلیم دیکته های خارجی نمی شوم. متعهد می شوم شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات سالم و پاک برگزار شود. بر اجرای وعده هایی را که درباره اصلاحات و تغییرات داده ام نظارت خواهم کرد و به انجام آنها متعهدم.

رئیس جمهور مصر همچنین از خانواده کشته شدگان حوادثاخیر عذرخواهی کرد و گفت که به وجود جوانانی که برای بهتر شدن وضعیت تلاش می کنند؛ افتخار می کند.

مبارک افزود: در مجازات افراد دخیل در قربانی شدن تعدادی از مردم در حوادثاخیر کوتاهی نخواهم کرد. خون قربانیان اخیر به هدر نخواهد رفت. دستوراتی را برای تکمیل سریع تحقیقات درباره حوادثاخیر صادر کردم.

وی تصریح کرد که دستور داده است تا پنج ماده قانون اساسی اصلاح و یک ماده نیز حذف شود تا ضمن محدود شدن زمان ریاست جمهوری، چرخش قدرت امکان پذیر شود.

بی بی سی عربی لحظاتی پیش در خبری فوری به نقل از ایمن نور رئیس حزب الغد مصر اعلام کرد، حسنی مبارک سواربر هواپیما شد و به طرف نامعلومی رفت.

در حالی که مردم مصر خود را آماده برپایی جشن پیروزی می کنند، جماعت اخوان المسلمین با ابراز نگرانی از انتقال قدرت به ارتش وفادار به رژیم مبارک اعلام کرد که ارتش در حال طراحی کودتای نظامی در این کشور است.
«عصام العریان» عضو ارشد جماعت اخوان المسلمین اعلام کرد که نظامیان وفادار به رژیم مبارک در حال طراحی کودتای نظامی برای در دست گرفتن قدرت در این کشور هستند.

وی با ابراز نگرانی از روند انتقال قدرت به ارتش تصریح کرد که مشکل مردم تنها برکناری مبارک نیست بلکه خواسته آنها تغییر رژیم است.

این اظهارات العریان در حالی صورت می گیرد که وب سایت اخوان المسلمین به نقل از منابع دولتی اعلام کرد که حسنی مبارک کشور را ترک کرده است.

گزارش های رسیده حاکی از آن است که نیروهای ارتش اطراف میدان آزادی قاهره که محل تجمع مخالفان رژیم مبارک است را تحت محاصره کامل خود در آورده‌اند.

از سوي ديگر،تلويزيون دولتي مصر لحظاتي پيش تصاويري از ديدار مبارك با احمد شفيق نخست وزير و عمرسليمان معاون خود پخش كرد كه در حال مذاكره بودند.