به گزارش افکارنیوز به نقل از کیهان، اين مطلب را رابرت بكوزن تحليلگر مجله آمريكايي وايرد ضمن ارزيابي گزارش تحقيقاتي اخير پنتاگون عنوان كرد.پنتاگون ضمن گزارشي تصريح كرده كه سرويس اطلاعاتي ايران، قدرتمندترين سرويس اطلاعاتي خاورميانه است و بالغ بر ۳۰هزار نفر از جمله اتباع انگليس و اسرائيل در استخدام آن هستند. وايرد در گزارش خود با عنوان شكار مخالفان با ۰۰۰/۳۰ جاسوس مي نويسد: در فوريه سال ۲۰۰۹ (بهمن ۱۳۸۸) نيروهاي اطلاعاتي ايران سوژه تحت تعقيب را زير نظر داشتند. عبدالمالك ريگي، از سران گروه هاي مسلح، متهم به انجام يك سري حملات تروريستي در مرز پاكستان بود. بعد از اينكه ريگي با پروازي از دوبي به مقصد قرقيزستان از مرز هوايي ايران گذر كرد، ماموران اطلاعات ايران ظاهر شده و به هواپيما دستور فرود دادند و ريگي را دستگير كردند. او چندي بعد اعدام شد.

ماهنامه آمریکایی نوشت: این تنها یک نمونه از ماموریت هایی است که طی چند سال اخیر توسط وزارت حفاظت طلاعات ایران به انجام رسیده است. پنتاگون از وجود ارتش قدرتمند ۳۰ هزار نفری اطلاعاتی، یعنی قوی ترین عامل اطلاعاتی و جاسوسی در خاورمیانه، خبر می دهد.

این گزارش می افزاید: گروه های اپوزیسیون از جمله سازمان مجاهدین[منافقین] تحت رصد و اشراف سرویس اطلاعاتی ایران قرار دارند. این گروه دارای هوادار کمی در داخل است.
یادآور می شود ریگی و گروهک متبوع وی در جریان فتنه سال ۸۸ مکررا از آشوبگران به طور علنی حمایت کردند.

در همین حال سایت اینترنتی اپوزیسیون با اشاره به گزارش پنتاگون نوشت: هفته گذشته گزارشی از سوی وزارت دفاع آمریکا منتشر شد که طی آن به فعالیت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در درون و بیرون از ایران پرداخته و نکات مهمی در رابطه با عملکرد امنیتی این وزارت را برملا ساخته است. حتی بدون انتشار این گزارش، آنهایی که به هر حال، با رویدادهای ایران رو در رو بوده اند به سادگی می توانسته اند، و می توانند حضور پررنگ جمهوری اسلامی را در متن اپوزیسیون ملاحظه و مشاهده کنند.

خودنویس از قول شهرام همایون(از مدیران شبکه های ماهواره ای اپوزیسیون) نوشت: برای روشن شدن نشانه های این حضور لازم به کنکاش بسیار و تحقیق گسترده ای هم نیست حتی در سطح نیز این حضور چنان پررنگ است که تلألو نور آن کافی است تا چشم انسان را از تماشای سیاهی پیرامون، آنچنان از کار بیاندازند که جز نوری آزاردهنده، هیچ نبیند.

برای مثال جریان ها یا اشخاص را که در تقابل با جمهوری اسلامی هستند در نظر بگیرید. این گروه ها، یا افراد بیش از آن که از سوی جمهوری اسلامی تحت فشار قرار بگیرند، از سوی سایر نیروهای مخالف جمهوری اسلامی به ستیز کشانده می شوند. در حقیقت تز وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را می توان در این جمله خلاصه کرد: «سرکوب نیروهای مخالف جمهوری اسلامی به دست مخالفین جمهوری اسلامی»! این که جمهوری اسلامی چگونه توانسته به این موفقیت دست یابد در گزارش پنتاگون به خوبی پاسخ داده شده است. «وزارت اطلاعات بیش از ۳۰هزار پرسنل دارد که بسیاری از آنها در عملیات مخفی شرکت دارند که در جای جای جهان انجام می گیرد».

داریوش همایون می افزاید: پنتاگون در گزارش خود می گوید که از حساسیت اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی نگران است. چرا؟ گزارش پنتاگون می گوید «وزارت اطلاعات ایران مأموران مخفی بسیاری دارد و در حیطه جاسوسی به شدت فعال است و این کار را از راه نفوذ سازمان دهی شده به مجامع مخالفان ساکن خارج از کشور انجام می دهد، همچنین از طریق ایجاد نهادهایی که مدعی کمک به پناهندگان ایرانی تبار است!»

همایون حمله کنندگان به رضا ربع پهلوی و سازمان منافقین را از جمله نفوذی های وزارت اطلاعات معرفی کرد.
شبكه بالاترين نيز در گزارش مشابهي ضمن نام بردن از برخي افراد فعال اپوزيسيون به عنوان نفوذي وزارت اطلاعات نوشت: به گزارش مشترك پنتاگون و چند آژانس ديگر دولت آمريكا، وزارت اطلاعات يكي از بزرگترين و فعال ترين سرويس هاي اطلاعاتي جهان معرفي شده و ضمن بررسي فعاليت هاي برون مرزي اين وزارتخانه، شيوه هاي يارگيري و نفوذ در ميان اپوزيسيون و جاسوسي در ميان آنها نيز مورد بررسي قرار گرفته است. اين گزارش ۶۴ صفحه اي در نشريات انگليسي و فارسي انعكاس وسيعي يافته است.