به گزارش افکارنیوز به نقل از انتخاب ، الجزیره در آن زمان، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت که دولت باراک اوباما طی نامهای که از طریق کانال سری به ایران ارسال شده در مورد بستن تنگه هرمز درخواستی ارائه کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت آمریکا در پیامی به ایران اعلام کرده است که بستن تنگه هرمز خط قرمز واشنگتن محسوب می‌شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز افزود: مقامات دولت اوباما از توضیح این که این کانال ارتباطی سری که برای انتقال پیام استفاده شده چه کانالی بوده است و این که آیا ایران به آن پاسخی داده یا خیر خودداری کردند.



پیش از آن خبرگزاری فرانسه ادعا کرده بود که ایران تهدید کرده است تنگه هرمز را که یک آبراه استراتژیک در خلیج فارس است خواهد بست.

حدود ۲۰درصد تجارت جهانی نفت به طور روزانه از طریق این تنگه انجام می‌گیرد. نیویورک تایمز نوشت که نگرانی اصلی مقامات آمریکایی این است که یک کاپیتان نیروی دریایی ایران بتواند به خواست خود دست به اقدامی‌تحریک کننده بزند و موجب شکل گرفتن رویارویی میان دو طرف شود.



نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی که به نام شان اشاره نکرد گزارش داد که کاخ سفید در ارتباطی با ایران اعلام کرده است که بستن تنگه هرمز خط قرمز آمریکا محسوب می‌شود و پاسخ واشنگتن را به دنبال خواهد داشت.

مقامات آمریکایی درباره این کانال ارتباطی فقط گفتند که این کانال جدا از دولت سوییس است که آمریکا به طور معمول پیام‌های خود را از طریق آن به ایران منتقل می‌کند.



کاخ سفید به طور خاص در این باره که از طریق این کانال سری درباره تنگه هرمز با ایران ارتباط داشته است اشاره‌ای نکرد اما گفت که برای روشن کردن دیدگاه‌هایش برای دولت ایران راه‌هایی دارد.

فیلیپ جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت: ما در طول این سال‌ها به طور مرتب درخصوص طیفی از مسائل از آن مکانیسم‌ها استفاده کرده‌ایم. ‌وی افزود: هر پیامی که ما به دولت ایران داده‌ایم مشابه همان چیزی است که به طور علنی اعلام کرده‌ایم. ‌ کارنی ادامه داد: آمریکا و جامعه بین‌المللی از جریان آزاد تجارت و آزادی کشتیرانی در کلیه آبراهه‌های بین‌المللی نفع جدی دارند.



سخنگویان دستگاه‌های دولتی آمریکا درباره این که واشنگتن در صورت عملی شدن تهدید ایران چه اقدامی خواهند کرد مبهم بودند اما مقامات نظامی گفته اند که آمریکا آماده درگیری احتمالی دریایی است. لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا نیز در آن زمان درباره احتمال کلی درگیری با ایران در پاسخ به سوال یک سرباز آمریکایی گفت: ما باید اطمینان داشته باشیم برای هر موقعیتی آماده ایم و کلیه گزینه‌ها را بر روی میز داریم.

در عین حال دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز در مصاحبه ای تلویزیونی در سفرش به عربستان روز جمعه گفت که اگر ایران تنگه هرمز را ببندد «کل جهان» در برابر آن واکنش نشان خواهد داد. وی به شبکه تلویزیونی العربیه گفت: به نفع کلیه کشورهای جهان است که آن تنگه‌ها باز بمانند و اگر هرگونه تهدید به بستن آن‌ها وجود داشته باشد مطمئن هستم که کل جهان کنار هم جمع خواهد شد و اطمینان حاصل خواهد کرد که آن‌ها باز خواهند ماند.



براساس این گزارش کامرون در دیدار با پادشاه عربستان درباره روابط دو جانبه مذاکره و توافق کرد همکاری میان دو کشور در حوزههای مختلف تقویت شود. براساس بیانیه صادر شده توسط دفتر کامرون در این دیدار دو طرف همچنین درباره تحولات اخیر منطقه از جمله نگرانی مشترک آنها درباره وضعیت سوریه، ایران و یمن مذاکره کردند.