به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، مهمترین تغییر و تحولات جاری در دو عرصه میدانی و سیاسی سوریه طی ۲۴ ساعت گذشته باید در اظهارات وزیر خارجه سوریه مبنی بر تاکید وی بر اجرای گفتوگوها و مذاکرات ملی و اظهارات مداخله جویانه نخستوزیر ترکیه مبنی بر دخالت نظامی در سوریه در صورت دخالت نظامی آمریکا در این کشور و کشته شدن ۴۱۳ تروریست از جمله دو سرکرده گروه تروریستی ملاحظه کرد.

در عرصه سیاسی

- در عرصه سیاسی «ولید المعلم»، وزیر خارجه سوریه طی سخنانی بار دیگر بر حمایت نظامی و مالی کشورهای قطر، سوریه و ترکیه به رهبری آمریکا و ادامه توطئه‌چینی آنها علیه سوریه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه این حمایت‌ها موجب توقف خشونت‌ها در سوریه نخواهد شد، گفت که در چنین شرایطی نمی‌توان از آغاز گفت‌وگوی ملی فراگیر سخن گفت.

وزیر خارجه سوریه همچنین تاکید کرد که دولت دولت کنونی سوریه پس از فراهم شدن مرحله آمادگی برای ورود به گفت‌وگو و مذاکره استعفا خواهد کرد و بی‌تردید این گفت‌وگوهای ملی، گفت‌وگوی شفاف و دارای ضمانت‌هایی برای سازندگی سوریه خواهند بود.

- از سوی دیگر وزارت کشور عراق اعلام کرد که گذرگاه‌های مرزی «الولید» و «ربیعه» در مرزهای سوریه را از فردا دوشنبه بازگشایی خواهد کرد تا تردد افراد و کالاها به حالت عادی و طبیعی خود بازگردد. عراق این دو گذرگاه‌ را در ۱۳ ماه جاری میلادی بنا به دلایل امنیتی بسته بود.

- به نظر می‌رسد که دخالت‌های ترکیه در امور داخلی سوریه پایانی ندارد. امروز «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه در سخنانی ضمن مقایسه دخالت ترکیه در امور داخلی سوریه و حمایت از تروریست‌ها علیه دولت دمشق با دخالت نظامی آمریکا در کشور عراق و اشغال در سال ۲۰۰۳ گفت که اگر آمریکا وقتی در عراق مداخله نظامی کرد، ترکیه موضوع ناظر را به خود گرفت، این بدین معنا نیست که در قبال سوریه هم چنین موضعی به خود بگیرد. به این ترتیب نخست وزیر ترکیه مدعی شد، دخالت نظامی آمریکا در سوریه با دخالت ترکیه همراه خواهد بود.

در عرصه میدانی

- حلب امروز آماج حملات خمپاره‌ای گروه‌های تروریستی قرار داشت که به منازل مسکونی منطقه «محافظه» شلیک شد و کشته شدن ۴ شهروند سوری و زخمی شدن ۶۳ نفر دیگر را به دنبال داشت.

- این درحالی است که شمار کشته‌های درگیری‌های امروز ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی به مرگ بیش از ۴۱۱ بالغ شد که در جریان درگیری نیروهای مسلح و ارتش سوریه در شهرهای «دوما» در حومه دمشق و مناطق «عربین» و «ذیابیه» در جنوب سوریه و مناطق «کورین» و «وادی الضیف» و «خان شیخون» و «معره النعمان» در حومه ادلب، ‌ در شمال سوریه و «جبل الترکمان» در حومه لاذقیه در غرب سوریه به قتل رسیدند.

- از سوی دیگر یگان‌های ارتش سوریه سرکرده گروه تروریستی «نوادگان پیامبر» ملقب به «ابو علی» که در شهر داریا از توابع ریف دمشق در جنوب این کشور فعالیت داشت را هم به قتل رساندند.

- این درحالی است که یگان‌های دیگر ارتش سوریه در منطقه «ملیحه» در حومه دمشق ضمن درگیری افراد مسلح و کشته و زخمی شماری از آنان فرمانده شورای نظامی گروه تروریستی موسوم به «گردان حمزه بن عبدالمطلب» را هم به قتل رساندند.

- و سرانجام اینکه ارتش سوریه موفق شد، ساحتمان شهرداری شهر داریا از توابع ریف دمشق را از وجود تروریستهای مسلح پاکسازی کند و پس از خارج کردن آنها از این ساختمان بار دیگر کنترل آن را به دست گیرد.