به گزارش افکارنیوز، روزنامه کیهان نوشت: انديشكده آمريكايي شوراي آتلانتيك با تاكيد بر اين تحليل نوشت: سياست مهار ايران هسته اي عاقلانه ترين و شايد تنها راهكار موجود است. ايران همچنان به تحريم ها ادامه مي دهد. در صورتي كه تحريم ها نتيجه ندهد، صخره ايراني به حقيقت مي پيوندد اما اين صخره بسيار بزرگ تر از صخره هاي ديگر نظير صخره مالي است.

«صخره و پرتگاه مالی» به بحران فزاینده کسری بودجه و پر شدن سقف ۱۶ هزار و چهارصد میلیارد دلاری آن در آمریکا اشاره دارد.

شورای آتلانتیک اضافه کرد: این اجماع وجود دارد که حمله به سایت های هسته ای ایران می تواند محرکی برای حملات تلافی جویانه ایران باشد و یک مصیبت را به بار آورد. با این وصف راهکار اصلاح شده مبتنی بر مهار هر چند کامل نیست اما بسیار بهتر از کاربرد زور اعم از حمله یا غیر آن است که بطور بالقوه تاثیرات فاجعه آمیزی دارد و می تواند منطقه نفت خیز خلیج فارس را به مدت چندین دهه شعله ور سازد. اگر شیوه ای که مذاکرات مربوط به صخره مالی در واشنگتن صورت گرفت شاخصی از تحولات پیش رو باشد، ما با مشکل بزرگی دست به گریبان هستیم. اشتباه نکنید، صخره ایران فراتر از ظرفیت پاسخگویی موثر یا خلاقانه ما است.

در همین حال فرید زکریا تحلیل گر شورای روابط خارجی آمریکا در مجله تایم نوشت: آمریکا باید با خلاقیت به توافقی از راه مذاکره با ایران دست یابد. اوباما کنار آمدن با ایران مسلح به سلاح هسته ای را براساس الگوی مهار جنگ سرد قاطعانه رد کرده است. معنای این حرف این است که یا ایران در برابر خواسته های آمریکا کوتاه می آید یا آمریکا با ایران وارد جنگ می شود.

از آنجا که گزینه اول بسیار بعید و گزینه دوم نیز مطلقاً جذاب نیست، دولت اوباما باید به راه حلی از طریق مذاکره دست یابد.

زکریا می افزاید: رابرت جرویس» محقق دانشگاه کلمبیا در مقاله ای در شماره جدید نشریه «فارن افرز» خاطرنشان کرده که دیپلماسی قهرآمیز آمریکا تقریبا هیچگونه موثر نبوده است. اگر دولت آمریکا می خواهد این بار موفق باشد باید شیوه بازی را ناگهانی و به طور غیرمترقبه تغییر دهد و رویکردی هوشمندانه و شجاعانه در قبال مذاکره اتخاذ کند.

زكريا تصريح كرد: آمريكا قادر نبوده كه براي خود و جهان تعريف كند كه يك توافق قابل قبول چه شرايطي دارد و مهمتر اين كه اگر تهران با چنين توافقي موافقت كند، آمريكا تمايل به انجام چه اقداماتي دارد؟ آيا تحريم ها برداشته مي شود؟ آيا آمريكا تلاش هاي خود را براي سرنگوني رژيم متوقف مي كند؟ واشنگتن بايد در زمينه ارائه مشوق خلاقيت داشته باشد.