انتخاب جان کری؛ پیروزی اوباما و شکست آمریکا

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، اندیشکده هریتج در مقالهای به قلم هیل دیل در خصوص انتخاب جان کری به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: انتخابکری کار را تنها برای اوباما راحت کرد، چرا که وی دوستانه از دستور کار اوباما پیروی خواهد کرد.

*انتخاب کری خبر خوش برای اوباما

خبر خوب برای دولت اوباما آن است که وزیرخارجه او، سناتور «جان کری»، به راحتی مورد تایید مجلس سنا قرار گرفت. در حالی که «چاک هیگل» و «جان برنان» برای انتخاب شدن باید خیلی خوش‌شانس باشند.

*کری دوقلوی ایدئولوژیک اوباما

خبر بد برای آمریکا این است که «کری» دوقلوی ایدئولوژیک «اوباما» است و می‌توان انتظار داشت که با شور و شوق و با آغوش باز دکترین «اوباما» را بپذیرد و در کنترل تسلیحات، معاهدات بین‌المللی و تغییر فضای توافقات دنبال روی دولت باشد. این دستور‌العمل کلاسیک لیبرال‌هاست، که تنها منجر به فرسایش بیشتر رهبری جهانی آمریکا می‌شود. البته صحبت های کری نیز قابل تامل است. وی گفته است که: «هر روز که می‌گذرد در عرصه سیاست خارجی موقعیت آمریکا نامشخص‌تر می‌شود، و قدم‌ها برای پیش رفتن و پیروزی در این عرصه سخت تر می‌شود، و دیگر تمایلی برای رهبری وجود ندارد، و روزی خواهد رسید که ملت ما تضعیف می‌شود.»

*اثر عکس سیاست‌های اوباما

مشکل این است که سیاست‌های دولت اوباما دقیقا اثر عکس خواهند داشت. برای نمونه، حذف تهدید سلاح‌های هسته‌ای ایران را در نظر بگیرید، آنچه که سناتور «کری» به وضوح به آن اشاره کرد، اما این بدان معنا نیز خواهد بود که به عنوان راه حل آخر می‌توان به حمله نظامی نیز فکر کرد. رهبری قوی آمریکایی به معنای حفظ برتری نظامی، حمایت از حاکمیت آمریکا در برابر تجاوز معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی، و همچنین ترویج آزادی اقتصاد جهانی است.

* فهرست مسایل ارائه شده توسط «کری»

فهرست مسایل ارائه شده توسط «کری» در سخنرانی افتتاحیه به نظر بسیار متفاوت بود، برشمردن مسایل فرا - ملی، که باعثحذف هرگونه اقدام یک‌جانبه و یا منافع ملی می‌شود: «جدایی ناپذیری رابطه میان اقتصاد، بهداشت، و مسایل زیست محیطی و جمعیتی، گسترش سلاح‌های هسته‌ای، فقر، بیماری‌های همه‌گیر، پناهندگان، درگیری‌های جاری در افغانستان… و شتاب نوآوری‌های تکنولوژیکی، انتقال قدرت از دولت به افراد». و البته تغییر آب و هوایی موجود که طبق گفته «کری» یکی از مسایل بزرگ امنیت ملی محسوب می‌شود و موضوعی است که اهمیت آن هم ردیف با تهدید تروریست‌هاست.

*دفاع کری از هیلاری کلینتون

در مورد مسئله تروریسم و بنغازی، متاسفانه «کری» از نقش وزیر امور خارجه وقت «هیلاری کلینتون» در بروز اشتباه امنیتی دفاع کرد، اشتباهی که به قیمت مرگ «کریستوفر استیونس» سفیر آمریکا در بنغازی و سه تن آمریکایی دیگر در لیبی در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲ تمام شد. سناتور «رون جانسون» در جلسه دادرسی روز پنجشنبه ضربه‌ای به کلینتون وارد کرد، وی در این جلسه تلاش کرد تا نشان دهد که کلینتون به عنوان وزیر امور خارجه مسئول ارائه روایت‌های گمراه‌کننده درباره حمله بنغازی به مردم امریکا از طریق دولت است. «کری» به «جانسون» گفت که او نخواهد توانست «که تفاوتی آشکاری بین من و وزیر کلینتون پیدا کند.» و زمانی که «جانسون» گفت که مردم آمریکا «فریب خورده‌اند»، «کری» سخنان وی را قطع کرد. او حتی تلاش کرد که مانع حضور «جانسون» در یکی از جلسات دولت درباره اتفاق بنغازی شود. و این خبر خوشی نخواهد بود که بدانیم پیگیری این مسئله تحت رهبری «کری» انجام خواهد گرفت.

*خوشحالی برای اوباما، عذاب برای مردم آمریکا و جهان

برای اوباما، نامزدی کری،هیگل، و برنان کار راحتی بوده است، چرا که این افراد دوستانه از دستور کار اوباما پیروی خواهند کرد. ولی این کار ممکن است باعث شود که باقی کشور- و جهان- متحمل ناراحتی و عذاب شوند