به گزارش افکارنیوز به نقل از کیهان ، وبسايت راديوفردا در تحليلي نوشت: از دست دادن يك چهارم كرسي هايي كه دولت ائتلافي نتانياهو در كنست (پارلمان اسرائيل) در اختيار داشت، نخست وزير راستگراي آن كشور را در اتخاذ سياست خارجي تهاجمي عليه ايران با محدوديت روبرو خواهد ساخت. نتانياهو در ۲۲ماه دسامبر گذشته اعلام داشت: چنانچه آراء لازم را كسب كنم مقابله با برنامه اتمي ايران هدف اصلي من در دور بعدي نخست وزيري خواهد بود.

این تحلیل می افزاید: ایهود اولمرت نخست وزیر سابق اسرائیل طی گفتگویی در ۱۲ ماه ژانویه جاری با همان شبکه تلویزیونی(کانال۲)، دولت نتانیاهو را متهم ساخت که ۱۱میلیارد دلار طی ۴سال گذشته صرف طرحهای بی نتیجه مقابله با برنامه های اتمی ایران نموده است.

رادیو فردا ادامه می دهد: نخست وزیر اسرائیل که گفته می شود دارای روابط شخصی سرد با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا است، ضمن پشتیبانی از میت رامنی، نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قصد داشت در صورت شکست انتخاباتی رامنی و راه یافتن دوباره اوباما به کاخ سفید، به عنوان «طرح دوم»، موقعیت داخلی خود را از راه کسب اکثریت بزرگتر در مجلس(کنست) تقویت و از این راه دولت آمریکا را به حمایت از طرحهای سیاست خارجی خود در رابطه با ایران و فلسطینیان غزه متقاعد و یا وادار سازد. با شکست رامنی از اوباما، انتظار ابتدایی نتانیاهو برآورده نشد.

در یک نتیجه غیرمنتظره برای رئیس دولت اسرائیل، رأی دهندگان اسرائیلی طی انتخابات اخیر، به جای پرداختن به موضوع سیاست خارجی، مسائل اقتصادی و سیاست داخلی کشور را در انتخاب نمایندگان مورد نظر خود مورد توجه بیشتر قرار دادند.

در ادامه این تحلیل خاطر نشان شده است: به این ترتیب انتظارات نتانیاهو در هیچ یک از دو مسیر برآورده نشد. با اعلام نتایج انتخابات، ائتلاف نتانیاهو - آویگدور لیبرمن، یا مجبور به داشتن ترکیب شکننده ای در پارلمان اسرائیل است و یا ناگزیر از سازش با احزاب میانه و چپ. در هر دو صورت اتخاذ سیاست های افراطی، منجمله تدارک جنگ خارجی برای دولت وی و کسب حمایت پارلمان در این زمینه برای وی بسیار دشوار خواهد بود.

نتانیاهو در انتخابات اخیر ۱۱ کرسی پارلمانی را از دست داد.
رادیو فردا می افزاید: اتباع اسرائیل که تا میانه سال گذشته به نظر می رسید از عملکرد دولت نتانیاهو در مجموع راضی به نظر می رسند، طی انتخابات اخیر تا حدود زیادی از کنار مسائل خارجی گذشته و توجه اصلی را به مسائل داخلی خود معطوف ساختند. از این جهت ضعیف شدن دولت ائتلافی نتانیاهو در کنست، توام با بی علاقگی مردم اسرائیل به درگیری نظامی تحریک نشده علیه ایران، امکان پیگیری هر طرح نظامی جنجالی علیه ایران را از دولت نتانیاهو سلب خواهد کرد.

در پایان این تحلیل آمده است به این ترتیب، اشتباه محاسبه نتانیاهو برای برگزاری انتخابات و تقویت موقعیت دولت ائتلافی، به جای دست یافتن به نتایج مورد انتظار، به تضعیف موقعیت داخلی دولت و همچنین احتمال کاهش حمایت متحدان خارجی آن کشور منجر شده است.