هشدار دبیرکل ناتو نسبت به ضعف قدرت نظامی

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو که قرار است عصر امروز (پنجشنبه) به منظور ارائه گزارش سالانه خود به ناتو سخنرانی کند هشدار داده که کاهش شدید بودجههای دفاعی از طریق تضعیف صنایع دفاعی که محرک نوآوری، صادرات و اشتغالزایی هستند میتواند به وخیمتر شدن بحران اقتصادی غرب منجر شود.

به گفته مقامات ناتو قرار است راسموسن این پیام را دهد که اگر ناتو می‌خواهد مردمان خود را ایمن نگاه داشته و نفوذ جهانی خود را حفظ کند داشتن قدرت نظامی، حیاتی خواهد بود.

همچنین راسموسن از کشورهای هم‌پیمان خواهد خواست تا در سال ۲۰۱۳ هزینه‌های دفاعی را پایدار نگه داشته و به مجرد اینکه اقتصادهای آنها در روند رشد قرار بگیرد هزینه بیشتری صرف امور نظامی کنند.

یک مقام ناتو که نام خود را فاش نساخت تصریح کرد: راسموسن در سخنرانی خود تصریح خواهد که ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم چالش‌های امنیتی از بین بروند و همزمان بر ترمیم اقتصادمان متمرکز باشیم؛ در حقیقت مساله برعکس است. این خطر وجود دارد که چالش‌ها پیچیده‌تر و مبهم‌تر شوند زیرا جهان خارج، بسیار غیرقابل پیش بینی است.

این در حالی است که سال گذشته میلادی تنها معدود کشورهایی از ناتو شامل آمریکا، انگلیس و یونان بیش از میزان تعیین شده توسط ناتو یعنی بیش از دو درصد از تولید ناخالص خود را صرف امور دفاعی کردند.

راسموسن در گزارش خود عنوان خواهد داشت که ناتو مهمترین قدرت نظامی جهان باقی مانده و کشورهای این سازمان همچنان بیش از نیمی از هزینه‌های دفاعی جهانی را صرف می‌کنند.

اما در عین حال راسموسن هشدار می‌دهد که هزینه‌های دفاعی در میان کشورهای هم‌پیمان هر چه بیشتر نامنظم می‌شود و این اتفاق نه میان آمریکای شمالی و اروپا بلکه در میان هم پیمانان اروپایی نیز در حال رخ دادن است و برخی از کشورهای اروپایی بیش از دیگران هزینه‌های دفاعی خود را کاهش می‌دهند.

در صورت تداوم گسترده شدن این شکاف در قابلیت‌های کشورها، توانایی کشورهای هم‌پیمان ناتو در همکاری با یکدیگر محدود شده و حمایت سیاسی از ناتو در آمریکا نیز تضعیف خواهد شد.

در حالی که در سال‌های اخیر هزینه‌های دفاعی در کشورهای عضو ناتو سیر نزولی را طی می‌کند این هزینه‌ها در قدرت‌های جدید و نو ظهور سیر صعودی دارد و راسموسن در سخنرانی خود اظهار خواهد داشت که با تداوم این روند اعتبار سیاسی و ظرفیت نظامی ناتو در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

وی تصریح می‌کند، ظهور قدرت‌های جدید ممکن است شکاف گسترده‌ای را میان قابلیت آنها برای اعمال نفوذ در صحنه جهانی و عمل کردن و همینطور قابلیت ناتو برای انجام این کارها ایجاد کند.

به گفته مقامات ناتو راسموسن در سخنرانی خود از کشور خاصی نام نبرده اما چین یکی از کشورهایی است که سال گذشته میلادی هزینه‌های نظامی خود را تا ۱۱ درصد افزایش داده است.

انتهای پیام