به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، روز گذشته تلویزیون سوریه اعلام کرد جنگندههای اسرائیلی حریم هوایی این کشور را نقض کرده و یک مرکزی تحقیقات دفاعی در اطراف دمشق را هدف حمله خود قرار دادهاند. بنا بر این گزارش، در این حمله علاوه بر کشته و زخمی شدن ۷ نفر، خسارت سنگینی نیز به این مرکز علمی وارد آمده است.

گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه در چند ماه گذشته بارها تلاش کرده بودند این مرکز را به کنترل خود درآورند اما در این کار ناکام بودند.

این اقدام اسرائیلی‌ها که نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت دولت سوریه بر این کشور به حساب می‌آید، با واکنش‌های مختلفی در جهان روبرو شد.

مقامات روس تقریبا اولین کسانی بودند که به گزارش‌های منتشر شده در این مورد واکنش نشان دادند. وزارت امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد این کشور اخبار مربوط به حمله نیروی هوایی اسرائیل به سوریه را با دقت بررسی می‌کند و اگر این اطلاعات درست باشد، یعنی اسرائیل به شدت منشور سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

در بیانیه‌ای که در سایت رسمی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده، آمده است: مقامات مسکو بشدت نگران اخبار منتشره در خصوص حمله هوایی اسرائیل به تاسیساتی در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه هستند. اگر این اطلاعات مورد تایید قرار بگیرند، ما با حمله تحریک‌آمیز به اهدافی در خاک یک کشور مستقل مواجه هستیم که شدیدا نقض منشور سازمان ملل بوده و به هیچ وجه مورد قبول نبوده و دلیل آن هرچه که باشد، چنین اقدامی غیرقابل توجیه است.

اما در این بین آمریکایی‌ها تاکنون هیچ واکنشی به این حمله نشان نداده‌اند. تنها دو روزنامه «وال‌استریت ژورنال» و «نیویورک‌تایمز» به نقل از مقامات آمریکایی نوشته‌اند که اسرائیل پیش از حمله کاخ سفید را در جریان قرار داده است. با این وجود هم آمریکا و هم رژیم‌صهیونیستی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده‌اند.



پایگاه صهیونیست «دبکا فایل» هم روز پنج‌شنبه گزارش داد که به تبع حمله اسرائیل به خاک سوریه، نظامیان آمریکایی در اردن به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

حزب‌الله لبنان نیز پس از انتشار این اخبار با صدور بیانیه‌ای تجاوز رژیم صهیونیستی به یک مرکز تحقیقات نظامی در حومه دمشق را محکوم کرد و هدف از این اقدام را از بین بردن توان نظامی کشورهای عربی دانست. حزب‌الله در این بیانیه همبستگی کامل خود را با دولت، ارتش و مردم سوریه اعلام کرد.

در طرف مقابل واکنش اتحادیه اروپا به این خبر به طرز آشکاری جهت‌دار بود، به نحوی که تمام مقامات اروپایی تلاش کردند خود را از این خبر بی‌اطلاع جلوه دهند و با این حربه از اظهار نظر در مورد آن طفره بروند. «مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون آنکه نامی از اسرائیل به عنوان عامل این حمله بیاورد، تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که اتحادیه اروپا به دقت گزارش‌های منتشر شده در مورد حمله به خاک و مرزهای سوریه را تحت نظر دارد. وی در همچنین خواستار صدور قطعنامه شورای امنیت در مورد درگیری‌های سوریه شد.

«ویلیام هیگ» و «گوئیدور وستروله» وزرای خارجه انگلیس و آلمان نیز به بهانه نبود اطلاعات کافی در این مورد، از اظهار نظر در مورد آن خودداری کردند.

اتحادیه عرب اما این بار واکنشی متفاوت با اتحادیه اروپا داشت و تجاوز جنگنده‌های اسرائیلی به سوریه را تجاوز آشکار به اراضی یک کشور دیگر و مصداق نقض توافقنامه‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت خواند. «نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب همچنین از جامعه جهانی خواست تا به مسئولیت خود عمل کرده و از تجاوزات اسرائیل به کشورهای عربی جلوگیری کند.

وی تاکید کرد که سکوت جامعه جهانی در قبال حمله اسرائیل به پایگاه‌های سوریه در گذشته، این رژیم را به تجاوز جدید و سوء استفاده از اوضاع سیاسی و امنیتی سوریه برای انجام این اقدام جنایتکارانه ترغیب کرد.

العربی افزود اسرائیل باید مسئولیت پیامدهای این تجاوز را بپذیرد و سوریه حق دارد از اراضی و حاکمیت خود دفاع کرده و غرامت خسارت‌های مالی و انسانی وارده به این کشور در نتیجه این تجاوز را مطالبه نماید.

جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی در سپتامبر ۲۰۰۷ نیز ضمن ورود به خاک سوریه و منطقه «الکبر»، محلی را که ادعا شده بود یک نیروگاه اتمی است، بمباران کرده بودند. اسرائیل در سال ۱۹۸۱ نیروگاه هسته‌ای «اوسیراک» عراق را بمباران کرد و دو ماه قبل نیز کارخانه تسلیحاتی «یرموک» سودان را هدف حمله خود قرار داد. هیچ‌یک از این حملات با واکنش‌های جدی جهانی روبرو نشده است.

هرچند که دمشق تاکنون واکنش رسمی به حمله اخیر نداشته‌، اما سفیر سوریه در لبنان می‌گوید پاسخ سوریه به این حمله غافلگیرانه است. «علی عبدالکریم» در واکنش به این حمله افزود زمان این پاسخ قابل پیش‌بینی نیست.

پیش از این «حسین امیرعبداللهیان» معاون خاورمیانه‌ و آفریقای وزیر خارجه ایران گفته بود این حمله عواقب سختی را متوجه تل‌آویو می‌کند. وی ضمن محکومیت شدید این حمله واکنش موثر دبیرکل سازمان ملل را خواستار شد.

«علی‌اکبر صالحی» وزیر خارجه ایران هم عصر امروز به این حمله واکنش نشان داد و آن را نقض آشکار تمامیت ارضی سوریه دانست. صالحی اضافه کرد: تردیدی نیست که این تجاوز آشکار در راستای سیاست غرب و صهیونیست‌ها برای فرار رو به جلو و سرپوش نهادن آنان در برابر توفیقات دولت و مردم سوریه در تثبیت حاکمیت و بازگرداندن ثبات و امنیت به این کشور است.

صالحی همچنین این اقدام را نشان دهنده حقانیت دولت و مردم سوریه و نشانه همدستی اسرائیل با تروریست‌ها دانست.

«نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق دیگر مقام منطقه بود که به خبر حمله اسرائیل به سوریه واکنش نشان داد. وی در این مورد گفت: اگر اعراب موضع منسجمی داشتند، اسرائیل جرأت نمی‌کرد که به سوریه تجاوز کند.

به گفته نوری المالکی، اسرائیل فرصت ناشی از گسست اعراب و اوضاع سوریه برای این تجاوزگری را غنیمت شمرد. نخست وزیر عراق تاکید کرد: اعراب مسئولیت دارند که سوریه را به حال خود تنها نگذارند و به اسرائیل بگویند که تجاوزگریش تعرض به کرامت آنها به شمار می‌رود. این تجاوزگری اسرائیل به سوریه اهانتی به همه اعراب و مسلمانان است.

«محمد کامل عمرو» وزیر خارجه مصر هم این حمله را محکوم کرده و گفت که این تجاوزات علیه اراضی عربی کاملا مردود است و نقض صریح منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود. وی اظهار داشت که این تجاوز به دنبال تجاوز سابق اسرائیل علیه اراضی سودان در اکتبر سال ۲۰۱۲ رخ داده است که در آن دوره نیز مصر به شدت این اقدام اسرائیل را محکوم کرد.

وزیر خارجه مصر از جامعه جهانی خواست تا اسرائیل را به پذیرش مسئولیت تجاوز به اراضی عربی وادار سازد. وی نسبت به تکرار این تجاوزات هشدار داد و بر خطرات آن نسبت به آینده امنیت منطقه‌ای و تحولات منطقه خاورمیانه‌ تاکید کرد.

«عدنان منصور» وزیر خارجه لبنان هم در واکنش به این حمله گفت: تجاوز اسرائیل علیه یک مرکز سوری تحقیقات علمی، تجاوز آشکاری است که ما به شدت آن را محکوم می‌کنیم. این تجاوز بار دیگر حقیقت شیوه اسرائیل که موسوم به دولت تروریستی از سال ۱۹۴۸ تا به امروز است، و تهدیدی دائمی برای صلح و امنیت کشورهای عربی به شمار می‌رود، ثابت کرد.

منصور تصریح کرد: صلحی که اسرائیل می‌خواهد آن را تحمیل کند هرگز در منطقه امکانپذیر نیست و صلح و امنیت را برای این دولت متجاوز فراهم نمی‌سازد و ما اعراب باید موضع قاطعی در برابر این تجاوز اسرائیل و مقابله با آن با هر وسیله قانونی اتخاذ کنیم.

وزارت خارجه سوریه امروز با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل اعتراض رسمی خود به این حمله را اعلام کرده و خواستار اقدام فوری این سازمان شده است. در نامه وزارت خارجه سوریه آمده است: این تجاوز وحشیانه صهیونیست‌ها پس از ناکامی‌های پیاپی گروه‌های تروریستی طی چند ماه گذشته صورت گرفت که به دنبال سیطره بر این مرکز تحقیقاتی نظامی بودند.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرده است: اسرائیل با همکاری کشورهای دشمن سوریه و از طریق گروه تروریستی «جبهه النصره» در داخل سوریه به دنبال هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی سوریه بود و همه این حوادثنشان می‌دهد اسرائیل بیشترین استفاده را از به هم ریختگی اوضاع سوریه و حوادثتروریستی در این کشور می‌برد. شکست شورای امنیت در عمل به مسئولیت خود در مقابله با تجاوزات خطرناک اسرائیل، خطرات سنگینی برای ثبات منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی دارد.

وزارت خارجه سوریه، اسرائیل و حامیان آن در شورای امنیت را مسئول کامل نتایج و پیامدهای این تجاوز اسرائیل دانسته و تاکید کرد دمشق حق دفاع از خاک و تمامیت ارضی سوریه را در برابر این تجاوز اسرائیل برای خود محفوظ نگاه میدارد.