اوغلو: تقسیم سوریه یعنی باز شدن درهای جهنم
افکار

- اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در مصاحبه با روزنامه حریت ترکیه، با اشاره به اوضاع کنونی منطقه خاورمیانه گفت: آنچه اکنون در منطقه در حال وقوع است، بهار نیست.

احسان اوغلو همچنین ضمن بعید دانستن وقوع درگیری‌های مذهبی در سوریه هشدار داد: تقسیم سوریه به معنای گشوده شدن درها به سوی جهنمی است که به کشورهای جهان نیز انتقال خواهد یافت.

احسان اوغلو که قرار است در ژانویه ۲۰۱۴ سمت خود را به ایاد مدنی، تنها نامزد عربستانی دریافت این سمت واگذار کند در ادامه مصاحبه خود افزود: بهار عربی شبیه دوره مشروطه دوم در ترکیه در سال ۱۹۰۸ است که تمرکز فقط بر براندازی سلطان عبدالحمید دوم به هر قیمتی بود و به پیامدهای آن هیچ توجهی نشد؛ احزاب اسلامی، ملی‌گرا و اروپایی‌ها برای براندازی عبدالحمید بدون ارائه طرحی برای دوران پس از سقوط و با وجود اختلافات فراوان دور هم جمع شدند واز آنجا بود که اختلافات آغاز شد.

وی افزود: آنچه در مصر اتفاق می‌افتاد و یا سقوط زین العابدین بن علی، در تونس در جریان انقلاب مردمی این کشور بدون هیچ برنامه‌ و رهبری بود و امروز مصر و تونس در شرایطی سرشار از نگرانی به سر می‌برند و حتی در مصر امکان کودتای نظامی وجود دارد؛ اگر بخواهیم از بهار عربی صحبت کنیم به ناچار باید پس از گذشت دو دوره از پارلمان از بهار صحبت کرد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی همچنین تاکید کرد: آنچه در منطقه رخ داد بهار نبود؛ پاییز دیکتاتورها بود.

وی همچنین گفت که با یکی شدن دین و سیاست و استفاده از یکی از آنها به نفع دیگری مخالف است.

احسان اغلو از هرگونه سوءاستفاده از مذهب انتقاد کرده و گفت: تندروی هیچ قاعده و پایه گسترده‌ای در جهان اسلام ندارد و مردم تونس، مصر و لیبی تنها برای آزادی عزت و لقمه‌ای نان تظاهرات کردند و شعارهای ضد اسرائیل، آمریکا و غرب سر ندادند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ضمن اعلام حمایت از طرح معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه گفت: باید از این طرح برای متوقف شدن خشونت‌ها و آغاز مذاکرات مسالمت آمیز جهت حل و فصل بحران سوریه حمایت کرد. گروه‌های ذی ربط و جامعه جهانی باید به دو طرف درگیری سوریه جهت قبول مذاکرات اعمال فشار کنند چرا که مذاکره تنها راه خروج از بحران است.

احسان اوغلو همچنین نسبت به خطر تلاش گروههای تندرو و تروریستی برای سوء استفاده از اوضاع سوریه و ناآرامیهای این کشور هشدار داده و اعلام کرد: این غیرقابل قبول و باعث تاسف است که این گروهها تحت نام اسلام عمل میکنند در حالی که آنچه انجام میدهند با اسلام در تعارض است