واکنش شورای امنیت به آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی
افکار

- شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی از دولت پیونگ‌یانگ خواست به خواسته‌های جامعه بین‌المللی برای کمک به برقراری صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره توجه کند.

از سوی دیگر، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی به شدت ابراز تأسف کرد.

آمانو اعلام کرد، کره‌شمالی در حالی از انجام سومین آزمایش هسته‌ای خود خبر داد که جامعه بین‌المللی پیونگ‌یانگ را از این کار بازداشته بود.

آمانو در ادامه خاطرنشان کرد: این اقدام به شدت مایه تأسف است و تعرض واضح قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌رود.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کره شمالی خواست به تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و این آژانس متعهد باشد.

در همین حال، اعضای شورای امنیت سازمان ملل پشت درهای بسته در نشستی اضطراری آزمایش هسته‌ای کره شمالی را بررسی و اعلام کردند که برای واداشتن این کشور به ترک برنامه هسته‌ای خود، اقدامات جدیدی را مورد نظر قرار خواهند داد.

وزیر امور خارجه کره‌جنوبی در این نشست، آزمایش هسته‌ای کره شمالی را غیر قابل قبول خواند.

پیش از این نشست، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا از اعضای این شورا خواسته بود تا واکنشی «سریع و قابل اعتماد» به این اقدام نشان دهند.

انتظار می‌رود آزمایش اتمی اخیر به وضع تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی منجر شود‌ و این در حالی است که مردم این کشور، به دلیل نابسامانی اقتصادی، با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

آزمایش اتمی روز سه‌شنبه در کره‌شمالی از سوی جامعه بین‌المللی و شماری از کشورهای جهان به شدت محکوم شد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد دولت کره شمالی را متهم کرد که به اقدامی تحریک‌آمیز دست زده و باعثتشدید بی‌ثباتی در منطقه شده است.

در بیانیه بان کی مون که توسط سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد انتشار یافت، آمده است: آزمایش اتمی کرهشمالی نقض آشکار و جدی مصوبات شورای امنیت محسوب میشود.