از سرقت نفت‌ درسوریه تا شیوع بیماری‌های واگیردار
افکار

- مدتی است که مناطق ریف دیرالزور و ریف‌ حسکه شاهد انتشار شمار زیادی از بیماری‌ها از جمله بیماری سرطان در بین اهالی این منطقه است.

دلیل این امر را باید در اقدام گروه‌های مسلح و به خصوص گروه‌های تروریستی مسلح ریف دیر الزور در حمله به خطوط انتقال نفت این منطقه و تلاش برای بهره‌برداری از نفت و پالایش آن به صورت ابتدایی ملاحظه کرد که عمدتاً با استفاده از لوله‌ها و وسایل ابتدایی صورت می‌گیرد، به ویژه هنگام پالایش نفت که این افراد برای به دست آوردن بنزین و گازوئیل اقدام به آتش زدن لاستیک‌های فرسوده خودروها زیر بشکه‌های نفت می‌کنند و سپس از راه سرد کردن و تقطیر تلاش می‌کنند، از نفت خام بنزین و گازوئیل به دست آورند.

در این ارتباط خبرنگار پایگاه خبری بریکینگ نیوز به نقل از منابع پزشکی سوری در روستاهای دیر الزور و الحسکه می‌گوید، شمار افرادی که به سرطان و سوختگی‌های پوست دچار می‌شوند، هر روز در حال افزایش است و آخرین آن مرگ دو کودک در یکی از روستاهای ریف الحسکه بر اثر انفجار موتورخانه منزلشان بود که از نفت خام استفاده می‌کرد.

منابع آگاه در این ارتباط توضیح می‌دهند، اینگونه عملیات پالایش نفت در روستاهای المیادین، القوریه، البصیرة، الشحیل، منطقه الصالحیة در دیر الزور و روستاهای تل حمیس، ریف الشدادی در الحسکه به چشم می‌خورد.

سرقت نفت و پالایش دستی آن

اطلاعات به دست آمده از منابع آگاه در این مناطق بر این نکته تاکید دارد که گروه‌های تروریستی با تخلیه منازل این مناطق اقدام به سرقت نفت و پالایش آن در این خانه‌ها می‌کنند. افزون بر اینکه مقداری از این نفت‌های خام در حیاط خانه‌های روستایی و در فضای باز پالایش می‌شود که موجب انتشار قابل ملاحظه دود در فضا و آلودگی هوا می‌شود.

آنان می‌افزایند: پس از پایان عملیات تقطیر مواد حاصله و سوخت به دست آمده با مبالغی بسیار پایین و ناچیز فروخته می‌شود که به طور معمول نیم بهای فروش این محصولات در بازار سیاه و حتی در موارد کمتر از آن است و گروه‌‌های تروریستی آن را به بهانه کمک‌های مالی این گروه‌ها به اهالی منطقه پرداخت می‌کنند.

محصولات غیر نفتی و نتایج به دست آمده

عملیات تقطیری که به این ترتیب صورت می‌گیرد، موجب به دست آمدن سوخت مناسب و خوب نمی‌شود، چون چنین سوختی دارای ناخالصی‌های بسیاری است که هنگام استفاده از آن به ویژه برای گرم کردن منازل همواره با خطرات بسیاری استفاده کنندگان از آن همراه است. به گونه‌ای که در موارد بی‌شماری مشاهده شده که این سوخت‌ها موجب ایجاد آتش‌سوزی‌ها یا انفجارها شده‌اند.

منابع پزشکی در این ارتباط از انتشار بیماری‌های واگیردار و سرطانی در نتیجه استفاده از این مواد خام به دلیل عدم توجه در پالایش آن بسیار هشدار می‌دهند.

هشدار نسبت به وقوع فاجعه

این منابع پزشکی همچنین نسبت به وقوع یک فاجعه محیط زیستی و بهداشتی در مناطق در نتیجه ادامه پالایش نفت خام به این شیوه غیر اصولی و ابتدایی و انتشار این پدیده در این مناطق هشدار می‌دهند و خواهان آگاه کردن و اطلاع رسانی به ساکنان این مناطق از نتیجه این اقدام هستند.

خطوط نفت سوریه در مناطق شرقی این کشور از زمان آغاز بحران سوریه در معرض حملات مکرر گروه‌های تروریستی قرار دارد و این گروه‌ها اقدام به سرقت این نفت و فروش آن به واسطه‌های ترک یا ساکنان محلی منطقه می‌کنند.

ممانعت از خرید

یکی از اهالی منطقه المیادین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری برکینگ نیوز می‌گوید که به دلیل فوت پدرش یک هفته در شهر المیادین بوده و در آنجا دیده که اهالی این منطقه و ریف آن چگونه از نفت خام به شکلی کاملا ابتدایی سوخت تولید می‌کنند، در حالی‌که سراسر این مناطق را جنگل‌ها و مزارع و بوته‌زارها فراگرفته و اینکه تمام این عملیات‌ها زیر نظر گروه‌های مسلح صورت می‌گیرد.

وی در ادامه می‌افزاید: سوخت به سرقت رفته به طور معمول در مرزهای عراق و به ویژه ترکیه به فروش می‌رسد. اما باید توجه داشت که واسطه‌ها همواره از خرید این سوخت طفره می‌روند و آن را سالم نمی‌دانند به همین دلیل به خرید نفت خام با بهایی ۵۰ درصد پایین‌تر از قیمت جهانی این محصول می‌کنند و بهای قراردادهایی که در این خصوص بسته می‌شود، معمولا با ارز سوری یا ترکی و نه دلار پرداخت می‌شود.

این منبع آگاه در می‌گوید: بسیاری از این نفت و مواد سوختی که به شیوه‌ای ابتدایی به دست آمده است بار دیگر به ساکنان بومی و محلی منطقه تحت عنوان کمک و پایین‌تر از قیمت بازار فروخته می‌شود و کسانی که به این مناطق سفر می‌کنند به خوبی می‌توانند آلودگی ناشی از مصرف این سوخت را احساس کنند.

نسخه‌ای از عملیات بنغازی

در نوزدهم دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی میزان قابل توجهی مواد سوختی و نفت خام در بندر بنغازی لیبی کشف شد که آماده قاچاق و انتقال به محل دیگری بودند، اما هیچ‌گاه مشخص نشد که چه طرف‌هایی در این امر دخیل بودند و میزان این مواد سوختی چه اندازه بوده است و همین موجب می‌شود تا این ایده تقویت شود که یک شبکه مافیایی در یکی از کشورهای اروپایی نزدیک به لیبی در انتقال این مواد سوختی و نفت خام دخیل است.

براساس آنچه سایتهای خبری لیبیایی منتشر میکنند، میزان قابل توجهی از نفت چاههای بنغازی به سرقت میرود و انتقال آنها را تانکرهایی وابسته به کمیته امنیتی مشترک شهر بنغازی برعهده دارد و این یادآور همان ماجرایی است که هم اکنون در سوریه در حال روی دادن است.