افکار

- آنتوان الحایک تحلیلگر پایگاه خبری النشره در مقاله ای نوشت: منابع آگاه در سوریه از کشته شدن " ابومصعب اللیبی " یکی از بزرگترین سرکردگان القاعده در منطقه مرزی تل ابیض و انتقال جسد وی به ترکیه خبر می دهند.

همچنین گزارش رسانه های غربی از وقوع درگیریهای شدید میان گروههای تروریستی ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره خبر می دهند. از طرفی در روزهای اخیر کردهای سوریه توانسته اند بسیاری از مناطق شمال حومه حلب را از گروه ارتش آزاد، مجددا بازپس گیرند.

این تحولات میدانی در حالی رخ داده که منابع دیپلماتیک غربی از توقف حمایت و پشتیبانی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از گروههای تکفیری و سلفی با تقاضای آمریکا صحبت می کنند. در همین راستا گفته می شود عربستان سعودی حمایتهای خود را به سطح کمکهای بشردوستانه منحصر کرده و هم اکنون فقط ترکیه و قطر هستند که از تروریستها حمایتهای لجستیکی انجام می دهند.

گزارشها حاکی از آن است که ارتش سوریه طی هفته های اخیر ساختار خود را بازسازی کرده و با استفاده از اطلاعات محرمانه که از درون جبهه تروریستی النصره به دست آورده، توانسته است به بسیاری از اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.

بر این اساس، ارتش سوریه با بهره گیری از توصیه های کارشناسان روس و برخی کشورهای همپیمان خود توانسته است روند عملیاتی گذشته خود را تصحیح کرده و پیروزیهای نظامی را در راستای اهداف سیاسی محقق کند.

در ادامه این مقاله به دیدار قریب الوقوع " ولادیمیر پوتین " و " باراک اوباما " روسای جمهور روسیه و آمریکا در روز ۱۹ فوریه(اول اسفند) اشاره شده و آمده است: درگیریهای گروههای مسلح و ارتش سوریه طی روزهای اخیر در راستای محقق کردن پیروزیهایی بوده که بتوان از آنها در جریان مذاکرات سیاسی استفاده کرد.

این تحلیلگر لبنانی در ادامه با اشاره به شکست تلاشها در راستای منزوی کردن " بشار اسد " و جلوگیری از نامزدی وی در انتخابات ۲۰۱۴، تاکید می کند: مذاکره کننده آمریکایی در این گفتگوها(درباره سوریه) در تلاش برای حفظ آبروی همپیمانان خود و حفاظت از منافع استراتژیک اقتصادی و نفتی غرب در کشورهای عربی است، اما مقاومت نظام سوریه در برابر تمام فشارها به روسیه آزادی عمل بیشتری در مذاکرات می دهد.

بنابراین گزارش، واقعیت میدانی سوریه هرگز به آن بدی و تیرگی که رسانه های عربی، اروپایی و غربی ترسیم می کنند، نیست، واقعیت این است که کشته شدن بسیاری از سرکردگان گروههای مسلح و انزوای سران جریان مخالف سبب شده شرایط برای یک گام رو به جلو در تحولات سوریه فراهم شده است.