آمار مجروحان انفجار شهاب سنگ در روسیه
افکار

- پس از وقوع این رویداد گروهی متشکل از ۲۰ هزار نیروی امداد و پاکسازی به دستور مستقیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به این منطقه اعزام شده اند.

درپی این حادثه ۱۲۰۰ نفر از ساکنان شهر چلیابینسک که در حال رفتن به محل کار خود بودند زخمی شدند. ۲۰۰ کودک در میان مجروحان این حادثه هستند که اغلب در نتیجه شکستن شیشه جراحت برداشته اند.

ساکنان این شهر در کوهستان اورال پس از مشاهده یک نور روشن، موج انفجار را در این شهر صنعتی که در ۱۵۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد احساس کردند.

یک گلوله آتشین در افق درخشید و یک رد بلند سفید را به طول ۲۰۰ کیلومتر در آسمان باقی گذاشت. در نتیجه این انفجار، صدای هشدار اتومبیلها بلند شد، شیشه ها شکسته شدند و شبکه های تلفنهای همراه مختل شد.

تاکنون مرگ و میری براثر این انفجار گزارش نشده است.

براساس گزارش ها قطعات کوچک تر شهاب سنگ بعد از برخورد با زمین بر فراز منطقه تیومن در سیبری ریخته شده است.

فرماندار منطقه گفته است شهاب سنگ در دریاچه ای در یک کیلومتری چبارکل سقوط کرده که ۴۶هزار نفر جمعیت دارد.

سخنگوی ارتش روسیه نیز اعلام کرده یک قطعه ۶ متری از این جرم آسمانی در ساحل این دریاچه پیدا شده است.

یک مقام رسمی محلی اظهار داشت: چنین حوادثی بسیار نادر است و رویداد امروز نیز به عبور خرده سیاره ای به اندازه استخر شنای المپیک از کنار زمین با فاصله ۲۷ هزار و ۵۲۰ کیلومتری مرتبط است، اما این مسئله هنوز از سوی کارشناسان تأیید نشده است.

راسکوموس سازمان فضایی روسیه اظهار داشت که این شهاب سنگ با سرعت ۳۰ کیلومتر در ثانیه حرکت می کرده و پیش بینی این رویدادها دشوار است.

وزارت کشور روسیه نیز اظهار داشت که انفجار این شهاب سنگ موجب شکستن دیوار صوتی شده است. گروه های جستجو برای یافتن بقایای این شهاب سنگ عازم شده اند.

اگرچه این رویدادها نادر هستند اما گفته می شود که یک شهاب سنگ در سال ۱۹۰۸ در سیبری محوطه ۲ هزار کیلومتر مربعی را تخریب کرده بود.

اداره حوادثغیر مترقبه این شهر، رویداد امروز را نوعی بارش شهاب سنگ در شکل گلوله های آتشین توصیف کرده است.

براساس اعلام ناسا، دیروز یک خرده سیاره با عنوان ۲۰۱۲ DA۱۴ که قطر آن به ۴۶ متر می رسد از فاصله نزدیک زمین عبور کرد، این فاصله از هرآنچه که تاکنون دانشمندان طی ۱۵ سال گذشته رصد کرده اند، نزدیک تر است.