رقابت پسته‌ای ایران و آمریکا به کجا می‌رسد؟!
افکارنیوز _ گروه بین الملل:

ایران و آمریکا چند دهه است که در مورد مسائل مختلف در تضاد با یکدیگر هستند اما رقابت دو کشور بر سر پسته ظاهرا تبدیل به موضوع غرور ملی شده است.

ایران برای مدت های طولانی بزرگترین تولید کننده پسته در جهان بوده است. به گزارش افکارنیوز به نقل از آسوشیتدپرس، پسته یکی از ۹ قلم کالای اصلی صادرات غیرنفتی با تولید سالیانه بیش از ۲۰۰هزار تن به ارزش ۱.۵میلیارد دلار است. تولید پسته در ایران باعثاشتغال هزاران نفر ایرانی شده است و این محصول تقاضای بالایی در این کشور دارد.

اما درحال حاضر به نظر می رسد روند تسلط جهانی بر پسته تغییر کرده است و ایالت متحده آمریکا در تولید پسته از ایران پیشی گرفته است. ایالت کالیفرنیای آمریکا بیشترین سهم را در تولید پسته آمریکایی دارد. به گفته مرکوری نیوز وزن پسته تولید شده در این ایالت در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۶۰۰میلیون پوند بوده است و با توجه به رشد تعداد تولیدکنندگان پسته این انتظار می رود که این میزان تا سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد پوند نیز برسد.

تولید کنندگان پسته آمریکا معتقدند که این محصول برایشان ۱.۱۶میلیارد دلار برای اقتصاد ایالت کالیفرنیا به ارمغان آورده است. همچنین پسته بیش از ۱۵میلیون دلار به اقتصاد دو ایالت دیگر تولیدکننده پسته آمریکا، ایالت آریزونا و نیومکزیکو کمک کرده است.

این درحالیست که ایران تصمیم داشت صادرات پسته را برای تنظیم بازار داخلی ممنوع کند. معاون اول رئیس جمهور ایران، محمدرضا رحیمی این تصمیم را برای تنظیم بازار داخلی پسته ایران که قیمت هر کیلوگرم آن حداقل به ۷ دلار رسیده است، ضروری عنوان کرده بود.