تل آویو در پی عادی سازی روابط با آنکارا
افکار

- تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت: اسرائیل در حال تجهیز هواپیماهای ترکیه به سیستم های پیشرفته جنگ الکترونیکی است که پیشتر به دلیل حمله مرگبار نیروهای رژیم اسرائیل به کشتی ماوی مرمره در سال ۲۰۱۰ به تعویق افتاد.

سیستم های پیشرفته جنگ الکترونیکی در واقع دارای سامانه هشدار دهنده بوده و قابلیت کنترل هواپیماهای نظامی را دارند.

این رسانه چاپ سرزمین های اشغالی در ادامه می نویسد: این اولین باری است که از زمان حمله به کشتی ماوی مرمره مبادله تجهیزات نظامی میان اسرائیل و ترکیه از سرگرفته می شود.

فروش سلاح اسرائیل به ترکیه

روزنامه زمان چاپ ترکیه نیز در مطلبی با اشاره به تجهیز هواپیماهای این کشور، به نقل از منابع ارشد اسرائیلی از افزایش قابیلت های اطلاعاتی ارتش و هواپیماهای این کشور خبر داد.

هاآرتض نیز در مطلبی در این رابطه نوشت قرارداد فوق به دلیل فشارهای آمریکا منعقد شد و اسرائیل در پی احیای روابط مخدوش خود با ترکیه همزمان با افزایش تنش ها میان آنکارا و تهران درباره بحران سوریه است.

تایمز اسرائیل در ادامه می نویسد: بحران سوریه چالش های امنیتی بسیاری را برای ترکیه به همراه داشته است. در اکتبر ۲۰۱۲ در جریان تنش ها میان سوریه و ترکیه ۵ غیرنظامی ترک کشته شدند و همین مسئله باعثشد تا نگرانی ها در این باره که آنکارا درگیر تنش ها در منطقه خاورمیانه شده، افزایش یافت.

به نوشته تایمز اسرائیل، ترکیه نیز چند هفته پس از این رویداد، قول داد تا پاسخ کوبنده ای را به سوریه بدهد و چندین جنگنده را در مرز با این کشور مستقر کرد.

به نوشته روزنامه زمان، سیستم های جنگ الکترونیک که اوایل دهه ۲۰۰۰ از آمریکا خریداری شد، هواپیماهای ترک را قادر می سازد تا به دفاع از خود هنگام حملات الکترونیکی بپردازند.

بر اساس این گزارش بوئینگ در سال ۲۰۰۲ سفارش تولید چهار هواپیمای نظامی هشدار دهنده و سیستم کنترل را با انعقاد قرارداد ۲۰۰ میلیون دلاری کسب کرد و پس از آن شرکت اسرائیلی التا ماموریت تولید سیستم‎های الکترونیکی مخصوص این ۴ فروند هواپیما را یافت.

انتشار اخبار قراردادهای تسلیحاتی آنکارا و تل آویو کمتر از سه ماه پس از انتشار اخبار درباره مذاکرات آشتی و مخفیانه ترکیه و رژیم صهیونیستی با وجود افزایش تنش های اخیر است.

در همین حال احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه تایید کرد که آنکارا و تل آویو در تلاش برای یافتن راههای موجود برای پایان دادن به بن بست دیپلماتیک موجود هستند.