نمایشگاه تسلیحاتی انگلیس در آب‌های لیبی
افکار

- یک آژانس دولتی انگلیس با عنوان تجارت و سرمایه‌گذاری انگلیس(UKTI) در حال سازماندهی یک نمایشگاه تسلیحاتی بر روی یک کشتی نیروی دریایی انگلیس است که در ابتدای ماه آوریل در طرابلس لنگر خواهد انداخت.

این آژانس تجاری و سرمایه‌گذاری تاکنون فاش نکرده که دقیقا چه تجارتی در طرابلس وجود خواهد داشت و چه ادواتی به نمایش گذاشته خواهد شد.

کی اسیترمن، هماهنگ کننده رسانه‌ای کمپین مقابله با تجارت سلاح(CAAT) گفت: تلاش و تقلایی بین شرکت‌های تسلیحاتی اروپایی به رهبری ایتالیا و فرانسه برای فروش سلاح به لیبی وجود دارد. کشورهای اروپایی در سال ۲۰۰۱ پیش از تحمیل تحریم‌های تسلیحاتی بر لیبی امتیازاتی را برای این کشور تصویب کرده بودند که ۳۴ میلیون یورو ارزش داشت.

تحریم تسلیحاتی سازمان ملل هنوز در جریان است و از آنجایی که وزارت امور خارجه انگلیس با توجه به سوء استفاده از حقوق بشر در لیبی این کشور را " کشور نگرانی‌زا " توصیف کرده، از نظر آنچه که می‌تواند به لیبی بفروشد در محدودیت است.

سرجان استنلی که رهبری کمیته‌های کنترل صادرات تسلیحاتی را به عهده دارد، گفته وی انتظار دارد دولت انگلیس به معیارهای صادرات تسلیحاتی وفادار باشد.

UKTI گفته هیچ سلاحی در معرض فروش قرار نخواهد گرفت و تجیهزات تخصصی برای تامین امنیت بنادر در اختیار لیبیایی‌ها قرار خواهد گرفت.

هر چند استیرمن معتقد است که فروش تسلیحات اولویت نهایی این رویداد است.

به نظر می‌رسد این نمایشگاه بخشی از سیاست‌ گسترده‌تر دولت انگلیس و استراتژی‌ای باشد که برای رشد روابط با کشورهایی که انگلیس در آنها منافع امنیتی و تجاری دارد به کار می‌رود.

UKTI در گذشته لیبی را بازار مهمی برای فروش تسلیحات خود می‌دانست؛ تسلیحاتی که پیش از قیام علیه قذافی آشکارا به رژیم وی فروخته شده بود همچنین یک نمایندگی لیبی در همایش هوایی " فارن بورو " در جولای ۲۰۱۲ وجود داشت که تجهیزات دفاعی هوا - فضای انگلیس مانند جت جنگنده " طوفان " را در معرض نمایش گذاشته بود.

از زمانی که تحریم‌های لیبی در ماه اکتبر سال ۲۰۰۴ میلادی برداشته شد تا ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی شرکت‌های انگلیسی ۶۲ میلیون پوند(۸ / ۹۵ میلیون دلار) از صادرات تسلیحات به رژیم قذافی به دست آورده بودند. انگلیس از زمان سقوط قذافی پیشنهاد آموزش به ارتش و پلیس لیبی را نیز داده است.

" باری گاردینر "، نماینده حزب کارگر انگلیس در منطقه برنت شمال گفت او مخالف این نیست که انگلیس صنعت تسلیحاتی قدرتمندی داشته باشد و آن را به سراسر دنیا صادر کند، اما زمان این نمایشگاه را مورد پرسش قرار داده و از این ناراحت شده که وقتی انگلیس گزینه‌های زیاد دیگری برای فروش دارد چرا باید تلاش کند تا با کشوری از لحاظ نظامی روابط برقرار کند.

بررسی روزنامه "ساندی تایمز" در سال ۲۰۱۱ میلادی نشان میدهد که ۷۷ درصد مردم انگلیس بر این باروند که فروش سلاح به رژیم قذافی اشتباه بوده است.