افکار

- اسد در این دیدار گفته است که در انتخابات ریاست جمهوری آینده سوریه در سال ۲۰۱۴ شرکت خواهد کرد.

براساس قوانین سوریه، دوره ریاست جمهوری اسد سال ۲۰۱۴ به پایان می رسد و انتخابات جدید با حضور چند کاندیدا در این کشور برگزار خواهد شد. اسد نیز می تواند در این رقابت شرکت کند.

رئیس جمهور سوریه که از سال ۲۰۰۰ تاکنون در راس حکومت این کشور قرار دارد به صورت جدی کناره گیری از قدرت را رد کرده است.

سوریه از ۲۲ ماه پیش تاکنون با موج گسترده ای از ناآرامی ها و خشونت ها روبه رو است که تاکنون ۶۰ هزار کشته برجای گذاشته است. این کشور هم اکنون شاهد جنگ داخلی میان ارتش و مخالفان مسلح است.

مخالفان مسلح خواهان کناره گیری اسد از قدرت هستند. برخی از کشورهای عربی و غربی هم به اسد پیشنهاد ترک سوریه را به عنوان راه حل بحران ارائه کرده اند.

در این دیدار شماری از چهره های حامی حکومت سوریه و بشار اسد در اردن، با او ملاقات کردند و به نشانه تقدیر به اسد یک عبای سنتی نیز هدیه داده بودند.

" راویه البورنو " روان پزشک و یکی از اعضای این هیأت اردنی گفته بود: رئیس جمهور اسد با واقعیت ها در ارتباط است.

" خریس والهلسه " وکیل دادگستری در اردن که در این دیدار با اسد حضور داشت هم گفت: بشار اسد به صراحت گفت که او از اساس ایده کناره گیری از قدرت را رد می کند.

اسد همچنین گفته است: به عنوان یک شهروند سوری این حق را برای خود قائل هستم که پس از پایان دوره فعلی ریاست جمهوری ام، در انتخابات آینده ریاست جمهوری آینده کاندیدا شوم.

وی اضافه کرده است: حق کاندیداتوری در انتخابات آینده را برای خود محفوظ می دانم. در صورت عدم کاندیداتوری، در دمشق باقی خواهم ماند و این شهر را ترک نخواهم کرد. من، خانواده، دوستان و وطنم را دارم و به کشورم خدمت خواهم کرد. در هر صورت، در دمشق باقی می مانم و اگر در جایگاه ریاست جمهوری نباشم در مطب خود به فعالیت چشم پزشکی ادامه خواهم داد.

اسد همچنین گفته است: درگیری در سوریه نه با افراط گرایان اسلامی یا سلفی ها بلکه با آمریکایی ها و صهیونیست هاست.

رئیس جمهور سوریه با انتقاد از تسلیم شدن برخی از کشورهای عربی گفته است: به این کشورها و جهان قبلا گفته ام که هر کسی سوریه را مورد آزار و اذیت قرار دهد پشیمان خواهد شد؛ آنها برای عذرخواهی از ملت سوریه حاضر خواهند شد.

اسد متولد ۱۹۶۵ ، تحصیلکرده چشم پزشکی در دمشق و لندن است که پس از مرگ پدرش در سال ۲۰۰۰، جانشین او شد.