ایتالیایی‌ها، چکمه رابه چه کسی می‌دهند؟ + فیلم
افکار

- حالا کمتر از ۲۴ ساعت مانده به شروع انتخابات، از «سیلویو برلوسکونی» گرفته تا «پیر لوئیجی برسانی»، دل در دل ندارند و بی صبرانه منتظرند ببینند که مردم، «چکمه» را به دست چه کسی می سپارند؟


یکی از موضوعاتی که گره پیش‌بینی انتخابات مجلس سنا را کور کرده، سیستم انتخاباتی منطقه‌ای است. در این میان، منطقه «لامباردی» که به «اوهایوی ایتالیا» شهرت دارد، نقشی تعیین کننده در جابجایی قدرت دارد.

«ماریو مونتی» که دست‌های حمایت اتحادیه اروپا را پشت سر خود دارد، رهبری جریان میانه را به عهده گرفته است؛ اما از گوشه و کنار خبر می رسد که حتی طرفداران پر و پا قرص مونتی از وی ناامید شده‌اند. استارت ریزش هواداران اقتصاددان مشهور ایتالیایی از زمان استعفای وی از مقام نخست وزیری زده شد.

از سوی دیگر، اسب مراد حزب چپ میانه به رهبری پیر لوئیجی برسانی همچنان می‌تازد و از همین حالا خود را پشت میز نخست وزیری ایتالیا می‌بیند. حتی برخی خبرهای غیر رسمی که درز پیدا کرده، نشان می‌دهند که برسانی، تیم خود را برای نبرد با بازی های پیچیده مرکل و اولاند، اَرِنج کرده است.

هم زمان با رقابت سیاسیون نامدار این روزهای ایتالیا، یک کمدین مشهور به نام «بپه گریلو»، قصد دارد با برنامه هایش، در دنیای سیاست هم، لبخند را بر چهره ایتالیایی های ناراضی از ریاضت اقتصادی بنشاند. گریلو با جنبش ۵ ستاره پا به میدان رقابت گذاشته و با وعده مبارزه با فسادهای مالی، تا حدودی توانسته، جا در دل مردم باز کند. آمار و ارقام از بالا و پایین شدن آرای وی بین ۲۰ تا ۲۳ درصد، خبر می‌دهند.

در انتها نیز باید سراغی از پیرمرد جوان بگیریم. سیلویو برلوسکونی؛ مرد جنجالی ایتالیایی‌ها، با آغاز شمار معکوس برای برگزاری انتخابات، کمی اوضاعش بهتر شده و منحنی محبوبیت حزبش یعنی مردم آزادی، رو به بالا، شیفت پیدا کرده است.

با تمام این تفاسیر معلوم نیست که ایتالیایی ها، آرای خود را در سبد کدام حزب می ریزند. چه مونتی، چه برسانی و چه برلوسکونی هر کدام، نخست وزیر شوند، روزهای آرامی در پیش نخواهند داشت. چکمه بدجوری در گِل، فرو رفته است


لینک فیلم