افکار

- دکتر سید احمد سادات مدیر شبکه العالم مدیر شبکه‌ی العالم با تأکید بر ضرورت راه اندازی ماهواره ملی به عنوان یک نیاز اساسی و اصلی؛ افشاگری رسانه‌های ایرانی، ضریب نفوذ و نقش برجسته‌ آْنها در بیداری اسلامی را دلیل اصلی برخورد با این رسانه‌ها توسط غرب برشمرد. دکتر " سید احمد سادات " روز یکشنبه در سالگرد راه‌اندازی شبکه خبری العالم در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: ماهواره ملی به عنوان یک نیاز اساسی و اصلی بوده و هست و هر چه ساخت و ارسال آن دیرتر اتفاق افتد ممکن است تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است که در مقابل رسانه‌های دیگر قد علم کنیم باید یک ماهواره مستقل داشته باشیم چرا که استفاده از ماهواره‌های جایگزین دیگر نیز دوام اندکی دارد و در نتیجه فشار لابی‌های صهیونیستی و غربی آنها نیز به مرور سرویس‌های خود را قطع کرده و می‌توانند ما را دچار چالش جدی کنند.

سادات در خصوص قطع العالم از روی ماهواره‌های عرب ست و نایل ست گفت: این موضوع به آبان ۸۸ برمی‌گردد. در کشورهای عربی دو ماهواره اصلی وجود دارد که بسیاری از مخاطبان در کشورهای عربی از طریق این دو(عرب ست و نایل ست) به شبکه‌های ماهواره‌یی دسترسی دارند. از سه سال قبل ما را از این دو ماهواره اصلی قطع کردند و این تصمیمی بود که توسط پنج کشور مرتجع عربی گرفته شد و بیشترین فشار در آن مقطع از سوی رژیم‌های عربستان سعودی و مصر بود.

وی افزود: ما به ناچار به سراغ ماهواره‌ای رفتیم که بر روی مدار نایل ست قرار داشت(ماهواره آتلانتیک برد) و در نتیجه توانستیم آن خلاء را جبران کنیم.

مقابله با العالم، مقدمه‌ای برای برخورد با رسانه های حامی مقاومت

سادات افزود: از همان زمان بارها به مسؤولان گوشزد شد که به فکر چاره باشند چون مقابله با العالم مقدمه‌ای برای برخورد با سایر شبکه‌های مستقل، همسو و حامی جریان مقاومت در منطقه است.

مدیر شبکه العالم ادامه داد: حتی در آن زمان درخواست شد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ماهواره ملی باشد ولی متاسفانه این اتفاق نیفتد و منجر به این شد که به مرور زمان این برخوردها شدت پیدا کند و در حال حاضر نیز هم غرب و هم کشورهای مرتجع عربی با تمام توان با رسانه‌های ایران مقابله می‌کنند.

دکتر احمد سادات اظهار داشت: به نظر من در این خصوص توسط مسؤولان کوتاهی صورت گرفته و اگر آن کوتاهی‌ها نبود شاید امروز ایران دارای یک ماهواره ملی بود؛ حتی به یاد دارم که معاون برون‌مرزی و رییس سازمان صداوسیما هم این موضوع را در مقاطع مختلف و حتی در مجلس مطرح کردند، که متاسفانه تمام تلاش‌های صورت گرفته نتیجه‌ای در بر نداشت و این اقدام صورت نگرفت.

راهکارهای ارتباط با مخاطب در صورت قطع شبکه از ماهواره

وی درباره‌ی اینکه در صورت قطع یک شبکه از ماهواره از چه راه‌های دیگری می‌توان با مخاطب ارتباط برقرار کرد؟، به خبرنگار ایسنا گفت: علاوه بر اینکه به دنبال ماهواره‌های جایگزین رفتیم، ضریب نفوذمان را در شبکه‌های اینترنتی افزایش دادیم و پخش استریم شبکه العالم را از طریق سرورهای مختلف ایجاد کردیم، کار به جایی رسید که پخش اینترنتی ما جایگاه بسیار بالایی را در بین پخش اینترنتی شبکه‌های تلویزیونی پیدا کرد.

سادات با تشکر از تدابیر اتخاذ شده در حوزه برون مرزی صداوسیما گفت: خوشبختانه با درایت و دوراندیشی معاونت برون مرزی، توانستیم مشکلات سیگنال‌رسانی را به طرق مختلف حل کنیم در واقع اگر این تدابیر نبود وضعیت ما بسیار دشوار و تاثیرات آن بسیار زیاد بود.

سادات افزود: با کمک حوزه‌ی ستادی در معاونت برون‌مرزی اپلیکیشن‌های مختلف موبایل را در شبکه العالم توسعه دادیم و با توجه به اینکه در یکسری از کشورها شبکه العالم را فیلتر کردند، برای مقابله با عملیات فیلترینگ خبرها را از طریق خبرنامه ارسال کردیم، علاوه بر آن از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر فیس بوک، توییتر، یوتیوب گوگل پلاس و… به انتشار اخبار و اطلاعات پرداختیم.

هراس غرب از افشاگری رسانه‌های ایران

وی علت قطع رسانه‌های ایران از روی ماهواره را هراس غربی‌ها از افشاگری رسانه‌های ایران دانست و گفت: افشاگری‌های العالم و رسانه‌های همسو برای آنها گران تمام می‌شود؛ عربستان جزو ۱۰ کشوری است که بیشترین استفاده از توییتر را دارد و یکی از دلایل اصلی آن این است که مردم نمی‌توانند به هیچ طریقی صدای خود را به خارج برسانند پس روی آوردند به شبکه های اجتماعی و العالم در این موقعیت با ایجاد ارتباط با مردم و بسیاری از این شبکه‌های اجتماعی توانسته است نقش موثری در شکستن سانسور خبری ایفا کند.

العالم جزو ۵ شبکه برتر عربی در خاورمیانه

مدیر العالم درباره جایگاه این شبکه در بین سایر شبکه‌های عربی اظهار داشت: نظرسنجی‌هایی که از طریق سازمان صدا وسیما و شبکه‌های رقیب ما صورت گرفته، نشان می‌دهد که العالم بین چهار و پنج شبکه برتر در خاورمیانه است. آخرین نظرسنجی در اوایل امسال انجام شد که نشان می‌دهد شبکه العالم در عراق جزو پنج شبکه اول است. نظرسنجی‌های انجام شده توسط شبکه‌های بی بی سی، الجزیره، ابوظبی و المنار نیز حاکی از آن است که جایگاه ما در کشورهای عربستان، کویت، یمن، بحرین و عراق ارتقا یافته است. سادات یادآور شد: طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته شبکه العالم انتخاب اول مردم بحرین است، و جزو چهار رسانه اول عربستان است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای روتین و روزانه العالم رصد کردن شبکه‌های رقیب است، که با استفاده از آن می‌توانیم نقاط ضعف و قوت خود را بسنجیم، در حال حاضر ۱۶ شبکه را به صورت روزانه رصد می‌کنیم و در مقاطع مختلف گزارش‌هایی حاکی از پیشرفت آن شبکه ها و جایگاه العالم ارائه می شود.

سادات تأکید کرد: اکنون سایت شبکه العالم ماهانه حدود سه میلیون بازدید دارد که جهشی مناسب را نشان می‌دهد از طرف دیگر پخش اینترنتی شبکه العالم نیز ماهانه ۳۵۰ هزار بازدید دارد که آن نیز رشد چشمگیری نسبت به سابق داشته است صفحه اصلی فیس بوک العالم نیز از ۲۰۰ هزار لایک فراتر رفته است.

مشکلاتی که شبکه العالم با آنها روبرو است

وی مشکل در سیگنال‌رسانی و نداشتن فرکانس ثابت را از جمله مشکلات شبکه العالم عنوان کرد و ادامه داد: مشکلاتی که در تخصیص بودجه ارزی و ریالی وجود دارد باعثمی‌شود نتوانیم همگام با رقبای خود حرکت کنیم.. عدم امکان توسعه فنی و تکنولوژی، ارسال پارازیت بر روی فرکانس‌های شبکه و فیلتر شدن سایت العالم در برخی از کشورها از دیگر نقاط ضعف شبکه محسوب می‌شود.

نقاط قوت شبکه

مدیر شبکه العالم تأکید کرد: البته روی آوردن به روش‌های پخش موازی از طریق اینترنت و انواع موبایل‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی از نقاط قوت شبکه محسوب می‌شود؛ همچنین به رغم مشکلات مالی با اعمال صرفه‌جویی موفق شدیم در اوایل سال جاری استودیوهای شبکه العالم در بیروت، دمشق و بغداد را تجهیز کنیم.

دکتر احمد سادات ایجاد شبکه‌های گسترده خبرنگاران العالم در مناطق مختلف خصوصا در کشورهای حوزه بیداری اسلامی، جلب بیش از پیش اعتماد مخاطبان، تولید خبر و محتوای پیام شبکه العالم که حاوی ارزش‌های انسانی و انقلابی است را از دیگر نقاط قوت این شبکه برشمرد

جایگاه ویژه العالم بعنوان رسانه حامی مقاومت

سادات در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه از سال ۸۷ که وارد شبکه شدید تاکنون چقدر توانسته‌اید به اهداف خود در شبکه العالم دست پیدا کنید؟ گفت: به یاری خدا بعد از یکی، دو سال توانستیم به موفقیت‌های خوبی برسیم. چرا که هم اکنون شبکه العالم در بسیاری از کشورها و نزد مردم منطقه به عنوان یک رسانه حامی جریان مقاومت و بیداری اسلامی شناخته می‌شود، در برخی از این کشورها نیز مثل بحرین، فلسطین و سوریه نیز جایگاه ویژه‌تری داشته و دارد.

مدیر شبکه برون مرزی العالم تأکید کرد: در خصوص تقویت جایگاه شبکه العالم می‌توان به برخی شاخص‌ها از جمله ضریب نفوذ العالم در کشورهای مقصد اشاره کرد. در حال حاضر در کشورهای مصر، مغرب، الجزایر، موریتانی، لیبی و تونس توانستیم ضریب نفوذ خود را افزایش دهیم در برخی از این کشورها علاوه بر ایجاد یک دفتر اصلی شبکه ای متشکل از خبرنگاران شبکه را در استانهای مختلف ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: علاوه بر آن توانستیم به لایه‌های مختلف اجتماعی و مردمی در کشورهای هدف نزدیک شویم، گرچه برخی از نهاد های رسمی و حکومتی بارها برای العالم مشکل ایجاد کردند اما توانستیم با نمایندگان پارلمان، احزاب، و NGO ها و لایه‌های مختلف اجتماعی مردمی ارتباط خوبی داشته باشیم که این امر موجب تقویت جایگاه شبکه شد. العالم شریک پیروزی‌های مقاومت
سادات گفت: در خصوص حمایت از محور مقاومت توانستیم در جنگ ۳۳ روزه لبنان و جنگ‌های ۲۲ روزه و هشت روزه غزه نقش ویژه‌ای داشته باشیم. به گونه‌ای که رهبران جهادی در مقاطع مختلف شبکه العالم را شریک در پیروزی خود اعلام کردند همچنین تیم کارشناسی و خبری العالم در مناطق مختلف از جمله لبنان، سوریه، مصر و یمن تقویت شد. به گونه‌ای که اخبار العالم توانست در رسانه‌های محلی کشورهای مختلف به ویژه در کشورهای شمال افریقا، حوزه خلیج فارس و شامات نمود بیشتری داشته باشد. العالم از مصرف کننده به تولید کننده خبر تبدیل شده
مدیر العالم یکی از نقش ها و ویژگی های برجسته شبکه العالم را تولید خبر عنوان کرد و افزود: ما تا مدتها مصرف کننده خبر بودیم اما امروزه در بسیاری از کشورها از مصرف کننده خبر به تولیدکننده آن تبدیل شدیم به طوری که رسانه‌های بحرین، لبنان، یمن، مغرب، سوریه، موریتانی و مصر بخشی از مطالب خود را به انعکاس اخبار تولیدی شبکه العالم اختصاص می دهند.

نحوه تعامل با شبکه‌های هم سو و غیر هم سو

سادات در پایان درباره میزان تعامل العالم با سایر شبکه های هم سو و غیر هم سو عنوان کرد: با شبکه های همسوی ایرانی و غیر ایرانی قطعا هم‌پوشانی‌ها و تبادل اخبار صورت می‌گیرد. در مورد شبکه‌های غیر همسو و معاند نیز بیشتر به دنبال رصد و مقابله با جریان‌سازی آنها هستیم و با توجه به نوع اخبار و گزارشات ارایه شده توسط آنها به طرق و رویکردهای مختلف مختلف به رد شبهه و پاسخگویی و یا تهاجه مشغول هستیم.

در حال حاضر دفاتر اصلی شبکه العالم در بیروت، دمشق، بغداد، قاهره، صنعا، رام‌الله و غزه قرار دارند.

این شبکه با کارمندان و خبرنگاران بومی و غیرایرانی فعالیت میکند و مستندهایی هم که از این شبکه پخش میشوند، در کشورهای هدف تولید می شوند.