افکار

اهمیت شناخت کشور قزاقستان به عنوان پهناورترین کشور آسیای مرکزی که نقش قابل توجهی در معادلات منطقه‌ای دارد، اینک به بهانه میزبانی نشست مذاکرات مهم ایران با گروه ۱ + ۵ بیشتر از گذشته نگاه علاقمندان به مسائل سیاسی را به خود جلب کرده است.

افکار

- چندی پیش و در پی و در پی گفت‌وگوی تلفنی میان «علی باقری» و «هلگا اشمیت»، معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون، ایران و ۱ + ۵ پس از مدت‌ها رایزنی توافق کردند تا دور جدید گفت‌وگوها در روز ۸ اسفند ۹۱(۲۶ فوریه) در قزاقستان برگزار شود.

بحثدر خصوص مواضع سال‌های اخیر دولت «آستانه» در مورد وقایع و تحولات مذاکرات ایران با گروه ۱ + ۵ نشان داده است، مقامات قزاق هواره با نگاهی مثبت و غیر جانبدارانه به مسائل جاری میان این ۲ طیف میز مذاکره نگریسته‌اند و از تداوم گفت‌وگو در هر شرایطی حمایت کرده‌اند.

شاید بتوان بهترین پاسخ به سوال چرایی انتخاب قزاقستان را به نقل از رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بیان کرد که بی طرفی قزاقستان در مورد مساله هسته‌یی ایران را عاملی در انتخاب آلماتی بعنوان میزبان دور تازه نشست عنوان کرده است.

" علاالدین بروجردی " با بیان این مطلب می‌گوید، این موضوع برای ما مهم است که کشور میزبان نشست، طرفدار و دنباله‌رو سیاست‌های ظالمانه کشورهای غربی به خصوص آمریکا در عرصه هسته‌ایی نباشد.

اطلاعات عمومی پیرامون کشور قزاقستان

قزاقستان کشوری با درآمد متوسط، ۶ دلار برای هر نفر بعنوان بزرگترین کشور آسیای مرکزی و دارای بیشترین جمعیت پراکنده جهان است.

این کشور همچنین دارای منابع معدنی قابل توجه و زمین‌های قابل کشاورزی می‌باشد. بافت عمومی شهرسازی در قزاقستان عمدتا آثار باقی مانده از زمان جماهیر شوروی بوده و دارای جمعیت تحصیل کرده نسبتا زیادی می‌باشد.

جمعیت قزاقستان حدود ۱۶ میلیون نفر و رشد جمعیت این کشور بطور سالیانه حدود ۱ درصد است.

همچنین میزان امید به زندگی ۷۲ سال و میزان رشد اقتصادی این کشور در سال حدود ۸/۹ درصد است.

از دیگر نکات قابل توجه، میزان تورم سالانه این کشور که بنابر آمار رسمی اعلامی از سوی دولت آستانه حدود ۱۱ درصد بود.

همچنین در این کشور پیشرفته آسیای مرکزی، میزان استفاده کنندگان اینترنت ۱۲ درصد در کل جامعه را تشکیل می‌دهد.

موقعیت جغرافیایی: قزاقستان با وسعت ۲٬۷۱۷٬۳۰۰ کیلومتر مربع در شمال آسیای مرکزی واقع شده است.

این کشور با روسیه در شمال ۶۸۴۶، چین در شرق ۱۵۳۳، قرقیزستان در جنوب شرق ۱۰۵۱، ازبکستان در جنوب ۲۲۰۳ و ترکمنستان در جنوب غربی ۳۷۹ کیلومترمرز مشترک دارد.

طول سواحل آن در دریای خزر نیز حدود ۱۹۰۰ کیلومتر است. مجموع طول مرزها بدون احتساب مرز دریای‌خزر ۱۲۰۱۲ و با احتساب آن ۱۳۹۱۲ کیلومتر است. این کشور ۳ بازه یا ساعت زمانی را در خود جای داده است. پایتخت این کشور آستانه است.

قزاقستان از لحاظ وسعت هشتمین کشور جهان نام برده می‌شود.

آب و هوا: آب و هوای قزاقستان قاره‌ای با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک و نیمه خشک است.

اختلاف شدید دما میان شب و روز و تابستان و زمستان از مشخصات مهم آب و هوای این سرزمین است. درجه حرارت دمای هوا از ۳۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در فصل تابستان مناطق جنوبی تا ۴۵ درجه سانتی گراد زیر صفر در مناطق شمالی در فصل زمستان متغیر است.

در قزاقستان حدود ۴۸۰۰۰ دریاچه به وسعت ۴۵۰۰۰ کیلومتر مربع وجود دارد که اغلب آن‌ها در بیشتر سال خشک می‌شوند. دریای خزر که مشترک بین پنج کشور ایران، قزاقستان، روسیه، ترکمنستان و آذربایجان است، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین منابع آبی این کشور را تشکیل می‌دهد.

تقسیمات سیاسی: قزاقستان دارای ۱۴ استان است که عبارتند از: آتیراو(گوریف)، آق توبه، آستانه، آلماتی، پاولودار، جامبول، ژزقازغان، قراغاندی، قزاقستان جنوبی، قزاقستان شرقی، قزاقستان شمالی، قزاقستان غربی، قزل اوردا، قستنای و منگیستاو(منقشلاغ).

شهرهای مهم قزاقستان به ترتیب آلماتی با حدود ۱٫۵ میلیون نفر، آستانه و کاراگاندا با حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت هستند. از شهرهای دیگر قزاقستان می‌توان آترائو، آکتائو، چیمکند(شیمکنت)، پاولودار، پتروپاولسک و اوست کامنگورسک را نام برد.

ضرورت‌های توجه به کشور قزاقستان

۱. اهمیت استراتژیک قزاقستان به عنوان پهناورترین کشور آسیای مرکزی که نقش قابل توجهی در معادلات منطقه‌ای دارد، به طوری‌ که در سال ۲۰۱۰ به عنوان رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا انتخاب شده است.

۲. قزاقستان پس از ازبکستان دومین کشور پرجمعیت آسیای مرکزی است.

۳. طولانی‌ترین مرز مشترک را با دریای خزر دارد که می‌تواند در تدوین رژیم حقوقی دریای خزر می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

۴. قزاقستان یکی از بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم در جهان است و بزرگترین معادن اورانیوم جهان را نیز در اختیار دارد به طوری که در سال ۲۰۰۹ با تولید ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن اورانیوم خام(کیک زرد) به بزرگترین تولید کننده این محصول در سطح جهان تبدیل شد.

۵. جمعیت بیش از ۵۰ درصد مسلمان

۶. وجود ظرفیت‌های عظیم اقتصادی برای همکاری ۲ کشور بویژه از جمله و نفت و امکان همکاری ۲ طرف در این بخش.

۷. سواپ، گاز، گندم و سایر کالاها بین ایران و قزاقستان از طریق دریای خزر و سپس خلیج فارس.

۸. عضویت قزاقستان در سازمان اکو و اهمیت این سازمان برای ایران.

۹. عضویت قزاقستان در سازمان همکاری شانگهای و نقش موثر این کشور در سازمان این سازمان و تلاش ایران برای عضویت رسمی و دائمی در سازمان همکاری‌های شانگهای.

۱۰. ایران به عنوان یکی از شرکای تجاری مهم و مطمئن با ظرفیت‌های قابل توجه کشاورزی، صنعتی و خدماتی برای قزاقستان محسوب می‌شود به طوری که حجم مبادلات تجاری ۲ کشور از یک دهه پیش همواره رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

۱۱. به‌ رغم بعد مسافت میان ایران و قزاقستان اما ۲ کشور از زمان‌های بسیار دور مشترکات و همکاری‌های فرهنگی مناسبی داشته‌اند. از این رو تلاش درجهت شناخت متقابل فرهنگ ها توسط ۲ کشور مهم ترین محور روابط فرهنگی ۲ طرف است.

۱۲. همکاری استراتژیک روسیه و قزاقستان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی.

۱۳. چین نیز همکاری‌های اقتصادی گسترده‌ای با قزاقستان بویژه در بخش انرژی دارد.

۱۴. ترکیه، با هدف تحقق پان ترکیسم و کسب منافع اقتصادی حضور قابل توجهی در قزاقستان دارد.

۱۵. بحران کمبود آب به عنوان یکی از مهمترین بحران ‌های منطقه‌ای در بین کشورهای آسیای مرکزی است زیرا کشورهای دارای این منابع(تاجیکستان و قرقیزستان) در یک سو و کشورهای مصرف کننده آن(ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان) در سوی دیگر ماجرا هستند که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش مثبت و سازنده‌ای در این زمینه ایفا کند.

ادیان و مذاهب در قزاقستان

در قزاقستان روند گرایش به مذهب، با افزایش جمعیت‌ و نهادهای دینی(مساجد،) نمود یافته است.

اسلام و مسیحیت بزرگترین جوامع دینی کشور را تشکیل می‌دهند از این رو تا به حال ۵۵۶ اتحادیه اسلامی و ۱۷۷ اتحادیه مسیحی ارتدکس در قزاقستان به ثبت رسیده است.

بطور کل بیش از ۵۰ درصد مردم قزاقستان مسلمان، ۴۴% مسیحی ارتدکس، ۲% پروتستان و بقیه از دیگر مذاهب و فرقه‌ها می‌باشند.

در زیر شما را به دیدن تصاویری از این کشور با اکثرت جمعیت مسلمان آسیای مرکزی دعوت میکنیم.

کد خبر: 196897