به گزارش افکار نیوز

، پس از گذشت دو روز از مذاکرات هسته ای در آلماتی قزاقستان، نمایندگان هسته ای ایران به همراه نمایندگان قدرتهای جهانی عضو گروه ۱ + ۵ که از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان تشکیل می شوند با دیدگاهی " واقع گرایانه تر " از گذشته در پای میز مذاکره نشستند.

ایران در بیانیه خود که در تاریخ ۲۷ فوریه منتشر کرده است اظهار داشته " شش ماه پیش، جمهوری اسلامی ایران در جریان نشست مسکو برنامه جامعی را در مورد مذاکرات پیشنهاد داد. برنامه ارائه شده همکاری مبتنی بر اصول و اهداف تنظیم شده را در بر می گرفت. طرف مقابل برنامه ای را به ایران ارائه داد. سایر طرف ها به ایران پاسخ دادند و برخی پیشنهاداتی را ارائه کردند که در جریان مذاکرات مسکو از سوی ایران به آنها ارائه شده بود. برخی از مواردی که آنها ارائه دادند بسیار واقع گرایانه تر از آن چیزی بود که در گذشته اظهار داشته بودند و نشان می داد که دیدگاه های آنان به ایران نزدیک تر شده است. ما این پیشنهادات را مثبت می دانیم علیرغم آنکه راه طولانی ای برای رسیدن به نقطه مطلوب در پیش داریم. گروه ۱ + ۵ متشکل از(چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا به همراه آلمان) گام های محسوسی را برداشته اند و پیشنهاد داده اند تا ظرف شش ماه آینده روابط سازنده ای را میان دو طرف برقرار سازند. جمهوری اسلامی ایران همواره بر حقوق خود تاکید کرده است. دو طرف به توافق رسیدند که نشست کارشناسی را در ۱۸ مارس در استانبول برگزار کنند و در ۵ و ۶ آوریل نشست آلماتی را ادامه دهند. ما این دور از مذاکرات را گامی مثبت ارزیابی می کنیم که از طریق آن می توان به اهداف سازنده ای دست یافت. "
بطور مشابه دکتر " سعید جلیلی " مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه خبری " سی ان ان " اظهار داشت که نشست کارشناسی در استانبول در ماه مارس انجام شود. صرفنظر از مسائلی که وجود دارد و مورد اختلاف است، نشست آلماتی پیروزی ای برای ایران است زیرا جمهوری اسلامی ایران در این دور از مذاکرات از حقوق هسته ای خود دفاع کرد و آمریکا و متحدانش وادار شدند که خواسته های خود از ایران را کاهش دهند و از خواسته های قبلی خود عدول نمایند و مجبور شوند تا حق غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را بپذیرند.

این مذاکره " مثبت "، " مفید " و " سازنده " معرفی شده بود و ایران نیز آن را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت که مذاکرات دور جدید مفیدتر از مذاکره بغداد و مسکو بوده است. واقعیت آنست که مذاکره بعدی که در ماه آوریل برگزار خواهد شد نیز در جهتی مثبت برگزار خواهد شد.

اهداف مورد پرسش آمریکا
پرسش اساسی در اینجا آنست که آمریکا علیرغم مداخله هایی که در سوریه انجام می دهد و سنگ اندازی هایی که در روند مذاکرات از جمله اعمال تحریم‌ها و فشارها صورت می دهد، چرا از تمایل خود برای مذاکره با ایران دم می زند. مسئله دیگری که وجود دارد توان اوباما در پیشبرد اهدافش می باشد. در این میان کارشکنی های رژیم صهیونیستی و حامیانش در کنگره آمریکا وجود دارد. مورد دیگر ارائه طرحی از سوی ۳۶ نفر از سناتورهای آمریکائی است که نامه ای را اتحادیه اروپا نوشته اند و از آن اتحادیه خواسته اند تا تحریم ها تشدید نماید.

از زمان مذاکره پیشین که هشت ماه پیش در مسکو برگزار شد، اوباما چندین دستور اجرایی را علیه ایران تصویب نموده است و نشان می دهد که دولت در سیاست خارجی اش هیچ گونه نرمشی در قبال ایران نشان نداده است. " جان کری " وزیر امور خارجه جدید آمریکا نیز همچون سلفش " هیلاری کلینتون " اظهارات تکراری ای را مطرح کرده و مدعی شده که درهای مذاکره با ایران برای همیشه باز نخواهند بود که خود نشان می دهد دولت اوباما در دور دوم ریاست جمهوری وی نیز همچنان از زبان تهدید علیه ایران استفاده می کند.

دولت آمريكا و متحدانش اكنون فرصت مناسبي در اختيار دارند تا حسن نيت خود را نسبت به ايران نشان دهند و رفتارهاي متناقض خود را كنار گذارد. آمريكا در اين مدت فرصت دارد تا كليشه ايران هراسي را كنار گذارد. در واقع، مشكل اصلي آنست كه كنگره آمريكا جهت گيري ضد ايراني خود را حفظ كرده است. كنگره آمريكا با حفظ اين موضع خود سياست خارجي آمريكا را هدايت مي كند. تاكنون كاخ سفيد هيچ گونه گام مشخصي را براي نشان دادن حسن نيت خود به ايران انجام نداده است. انتخاب "چاك هيگل" وزير دفاع جديد آمريكا نيز نمي تواند تغييري اساسي در موضع گيري واشنگتن نسبت به جمهوري اسلامي ايران ايجاد نمايد. با اين حال قطعا مذاكرات آلماتي نتايج مثبتي را در بر داشته است.