حضور ۲۲ کشور در بیست‌ و یکمین همایش بین‌المللی خلیج فارس

به گزارش افکارنیوز، مهرداد کیایی دبیر همایش بین‌الملل خلیج فارس در نشست مطبوعاتی که صبح امروز در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان اینکه بیست و یکمین همایش بین‌المللی خلیج فارس تحت عنوان «جهان در حال گذار: ژئوپلیتیک جهان اسلام و خلیج فارس» روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفند ماه در بندرعباس برگزار می‌شود، گفت: این همایش در سال جاری با مشارکت استانداری هرمزگان برگزار خواهد شد.

وی افزود: برگزاری بیش از ۲۰ دوره همایش در طول سه دهه گذشته نشان می‌دهد که وزارت خارجه اهمیت خاصی برای این موضوع قائل است.

دبیر همایش با اشاره به برگزاری این همایش طی سال گذشته در بندرعباس گفت: با توجه به استقبال خوب صورت گرفته، استانداری اعلام آمادگی کرد که دوباره میزبان این همایش باشد.

کیایی به فراخوان دو ماهه این همایش برای جمع‌آوری مقالات اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۶۰ مقاله داخلی و خارجی دریافت شده که در کمیته‌ها بررسی و سرانجام مقرر شد ۴۰ مقاله ارائه شود که ۲۲ مقاله خارجی و ۱۸ مقاله داخلی است.

وی ادامه داد: مقالات از کشورهای ترکیه، نیجریه، مصر، روسیه، سنگاپور، سوئد، ایتالیا، لبنان، ژاپن، لهستان، تاجیکستان، عمان، هند، اوکراین، قطر، عراق و قبرس ارسال شده است.

کیایی عنوان اصلی این همایش را جهان در حال گذار: ژئوپلیتیک جهان اسلام و خلیج فارس خواند و گفت: ژئوپلیتیک جهان اسلام در سایه تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای، خیزش‌های جهان عرب و خلیج فارس، انقلاب‌های عربی و محور مقاومت، تحولات منطقه‌ای در دوران گذار بین‌المللی، تحولات جهان اسلام و فرصت‌ها و چالش‌ها و نیز مباحثعمومی و جمع‌بندی از جمله محورهای این همایش خواهد بود.

دبیر این همایش مراسم افتتاحیه را ۱۵ اسفند خواند و افزود: آقای رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان سخنران افتتاحیه حضور خواهد داشت و نیز معاونین وزارت خارجه و همچنین سلیمانپور رئیس دانشکده آموزش و دولتیار مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه در این همایش حضور خواهند داشت.

کیایی هدف از این همایش را تبادل نظر و بحثو بررسی درباره مهمترین مسائل منطقه در سطح آکادمی خواند که فرصتی را فراهم کنند تا اندیشمندان کشورهای منطقه بتوانند نقطه نظراتشان را در مورد مهمترین تحولات جهان اسلام ارائه دهند.

وی علت انتخاب بندرعباس را به دلیل اهمیت ژئوپلیتیک خلیج فارس و استان هرمزگان دانست و اظهار داشت: شرکت ‌کنندگان در این همایش که در بندرعباس برگزار می‌شود می‌توانند به طور مستقیم با خلیج فارس ارتباط داشته و با ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی آشنا شوند.

دبیر همایش بازدید از امکانات استان و نیز جزیره هرمز برای شرکت کنندگان را از برنامههای این همایش خواند.