پایگاه اینترنتی جشن جهانی نوروز در ترکمنستان راه‏‌اندازی شد

به گزارشافکارنیوز، حدود ۲ هفته مانده به شروع مراسم جشن جهانی نوروز در ترکمنستان، ایگاه اطلاع‌رسانی جشن جهانی نوروز سال ۹۲ با پشتیبانی خبرگزاری رسمی ترکمنستان راه‏‌اندازی شد.

کاربران و علاقمندان اینترنتی می‌توانند با مراجعه به آدرس www. nowruz. gov. tm به اطلاعات بیشتر در مورد جشن جهانی نوروز در ترکمنستان به ۳ زبان روسی، ترکمنی و انگلیسی آشنایی بیشتری پیدا بکنند.

این پایگاه اینترنتی به منظور سهولت کاربران و علاق‏مندان به بخش‏‌های مختلف جشن نوروز در واقع از پیدایش آن گرفته تا سنت و آئین‌های منحصر به فرد ملت‏‌های منطقه و همچنین مواردی در ارتباط با آداب و رسوم، غذاها، بازی‏‌های سنتی، گزارش تصویری و غیره به ۳ زبان مذکور درج شده ‏است.

راه‌اندازی پایگاه رسمی اینترنتی جشن جهانی نوروز در ترکمنستان در حالی است که رئیس‌جمهور ترکمنستان هفته پیش ضمن بازدید از محل برگزاری جشن جهانی نوروز در حومه عشق‏‌آباد، از روند آمادگی برای این جشن که با حضور مقامات عالی‌رتبه کشورهای منطقه از جمله ایران برگزار می‌شود، اطلاع کسب کرد.

معاونان رئیس جمهور در جریان این بازدید، طرح و ماکت‏‌های پیشنهادی برای تزئینات و دکور جشن جهانی نوروز و جایگاه مهمانان ویژه خارجی، جایگاه‏‌های خدماتی، سالن‏‌های برگزاری و اجرای نمایش‌‏های هنری و فرهنگی و غیره را ارائه کردند.

رئیس جمهور ترکمنستان پس از بازدید و آشنایی بیشتر با طرح و پیشنهادات مذکور، آنها را در مجموع تأیید و به مقامات ذیربط دستور داد که جشن جهانی نوروز باید در سطح عالی برگزار شود و مهمان‌نوازی مردم ترکمنستان در کلیه برنامه و مراسم‌های این جشن باستانی نمایان شود و کلیه نهادهای مربوطه در روزهای برگزاری این جشن به صورت هم‏آهنگ تعامل نمایند.

در بین طرح‏‌های مذکور جایگاه اسب‌دوانی سنتی، جایگاه ویژه بازی‏‌های سنتی و مردمی ترکمن، جایگاه اجرای برنامه‌‏های هنری و فرهنگی، خانه‏‌های سنتی و خیمه‏‌ها، چادرهای سحرایی، سالن تهیه و عرضه غذا و مواد غذایی، جاده‏‌ها و راهروها به چشم می‏‌خورد.

بازدید رئیس جمهور ترکمنستان از محل برگزاری جشن جهانی نوروز در حالی است که ۲ هفته پیش «بردی محمداف» برای تشکیل کمیسیون ویژه دولتی به منظور سازمان‌دهی و برگزاری جشن جهانی نوروز دستوری را صادر کرد.

کلیه امور سازمان‏دهی و چگونگی برگزاری جشن جهانی نوروز در این کشور از جمله اجرای برنامه‏‌های فرهنگی هنری، جشنواره‌ها، دعوت گروه‏‌های سیاسی، فرهنگی و هنری خارجی برای حضور در این جشن، به عهده این کمیسیون واگذار شده ‏است.

ترکمنستان امسال (۲۰۱۳) میزبان جشن جهانی نوروز است و قرار است در آن سران و مقامات عالیرتبه کشورهای منطقه از جمله رئیس جمهور کشورمان نیز شرکت کنند.