«حنا ربانی» به دوحه رفت

به گزارش افکارنیوز، وزیر خارجه پاکستان به منظور دیدار با رهبران ارشد قطری و تدوین یک استراتژی جدید برای آزادی زندانیان طالبان در آینده، در سفری ۲ روزه به دوحه رفت.

هدف از این سفر بررسی راه‌های برون رفت از بحران افغانستان و بررسی نحوه مذاکره با طالبان عنوان شده است.

گزارشات حاکی از آن است که آزادی زندانیان طالبان از جمله ملابرادر از زندان و انتقال آنان به قطر از دیگر محورهای دیدار وزیر خارجه پاکستان با مقامات قطری است.

در همین حال، روزنامه «اکسپرس تریبون» پاکستان به نقل از منابع آگاه، از تلاش پاکستان برای انتقال اعضای ارشد طالبان به قطر با هدف تسهیل روند صلح افغانستان خبر داد.

پاکستان پیش از این نیز تعدادی از اعضای میان رده طالبان را به درخواست «شورای عالی صلح افغانستان» از زندان‌های این کشور آزاد کرد اما حاضر به آزادی ملا عبدالغنی برادر، مرد شماره ۲ سابق طالبان، نشد که این موضوع نارضایتی مقامات افغان را در پی داشت.

به نوشته این منبع، یکی از پیشنهاداتی که در حال حاضر مطرح است، احتمال انتقال فرماندهان ارشد طالبان، از جمله ملا برادر، به قطر است.

پاکستان اگرچه تلاش جدی را برای تسهیل روند صلح افغانستان در پی گرفته است اما مقامات این کشور همچنان اصرار دارند که همه گروه‌های شورشی، از جمله «شبکه حقانی» باید بر سر میز مذاکرات حاضر باشند.

طبق بیانیه وزارت خارجه پاکستان، ربانی در دیدار خود با «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر و «شیخ حمد بن جاثم» نخست‌وزیر این کشور، تصریح کرد که تنها مذاکرات بین‌الافغانی با حضور همه گروه‌های درگیر می‌تواند تضمین‌کننده صلح و ثبات پایدار در این کشور باشد.

وی همچنین با ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده از سوی پاکستان در روند صلح، بار دیگر از حمایت پاکستان از روند صلح به رهبری خود افغان‌ها تأکید کد.

نخستوزیر قطر نیز در این جلسه، با اشاره به نزدیکی دیدگاه استراتژیک پاکستان و قطر درباره موضوعات منطقهای و جهانی و موضوع افغانستان، از تلاشهای پاکستان برای تسهیل روند صلح افغانستان تقدیر کرد.