آژانس متعهد به گفتگوهای سازنده با ایران است

به گزارش افکارنیوز، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر از ایران خواسته است تا فورا دسترسی بازرسان این آژانس را به پایگاه نظامی پارچین فراهم کند.

وی که خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن می‌گفت، مدعی شد که فراهم آوردن دسترسی بازرسان آژانس به پارچین گام مثبتی خواهد بود که نشان می‌دهد ایران در خصوص نگرانی‌های آژانس قصد همکاری دارد.

آمانو همچنین گفته است که نمی‌تواند پیشرفتی را در خصوص مذاکرات ایران و آژانس گزارش دهد. وی که بر اساس اسناد ویکی‌لیکس خود را در خصوص مساله هسته‌ای ایران، هم‌موضع واشنگتن می‌داند، از ابتدای بر سر کار آمدنش ادبیاتی تند و منفی علیه ایران به‌کار گرفته است.

این در حالی‌ست که شش کشور مذاکره کننده با ایران، موسوم به ۱ + ۵، در مذاکرات اخیر آلماتی از ادبیاتی نرم‌تر در خصوص پرونده هسته‌ای ایران استفاده کرده و سطح خواسته‌های خود را پایین آورده‌اند.

آمانو همچنین گفته است که آژانس متعهد به گفتگوی سازنده با ایران است اما ادامه داده است که گفتگوها باید با فوریت و با تمرکز بر دست‌یابی به نتایج ملموس دنبال شود.

مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی تقاضای خود از ایران در خصوص پارچین را در گزارش اخیر آژانس هم مطرح کرده بود. ایران تاکید کرده است که بازرسی از پارچین پس از تعیین مدالیته بازرسیها قابل بررسی است.