دختر ۱۵ ساله ای که نامزد دریافت جایزه نوبل شد

به گزارش افکارنیوز، کمیته نروژی نوبل که تصمیم خود را در تاریخ ۱۲ اکتبر اعلام می‌کند روز دوشنبه اعلام کرد که شمار نامزدهای دریافت جایزه نوبل امسال به ۲۵۹ رسیده است.
گیر لوندستات، مدیر موسسه نوبل گفت: نامزدهای دریافت جایزه امسال از همه جای دنیا هستند. نام‌های معروف، رئیس‌جمهورها و وزرای خوش نام و همچنین افرادی که در پروژه‌های انسان دوستانه و حقوق بشری فعالیت می‌کنند و نام کمتری از آنان برده شده است.
وی گفت: در سال‌های اخیر ممکن است برخی از جوایز صلح نوبل بحثبرانگیز بوده باشند اما این موضوع به جذابیت این جایزه افزوده است. لوندستات تصریح کرد: این جایزه روز به روز مهمتر و جذاب‌تر می‌شود.
کمیته مخفی که مسئولیت اهدای جایزه صلح نوبل را بر عهده دارد هویت نامزدها را آشکار نمی‌کند اما آنان که از حقوق نامزدی برخوردار هستند گاهی این موضوع را علنی می‌کنند.
بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا و تین سین، رئیس‌جمهور میانمار نیز نامزد دریافت جایزه صلح نوبل امسال شده اند.
کریستن برگ هارپویکن، مدیر موسسه تحقیقاتی صلح نیز گفته است که ملاله یوسف زی برای دریافت این جایزه مناسب است.
ملاله یوسف زی ۹ اکتبر ۲۰۱۲ به علت مخالفت صریح با افراط‌گرایان و تشویق دختران و زنان پاکستانی به تحصیل در دره سوات در ایالت خیبر پختونخوا، هدف شلیک گلوله مبارزان تحریک طالبان پاکستان قرار گرفت.
" ملاله یوسف زی "، در تاریخ ۱۵ اکتبر، پس از گفته پزشکان پاکستانی مبنی بر اینکه وی در ناحیه جمجمه به درمان بیشتر و همچنین به توان‌بخشی عصبی شدید نیاز دارد، برای معالجه تخصصی از پاکستان به انگلیس انتقال یافت و در بیمارستان کوئین الیزابت در بیرمنگام بستری شد.
وی در ویدئوی ضبط شده پیش از آخرین عمل خود گفت: امروز می‌توانید ببینید که من زنده هستم. می‌توانم صحبت کنم، می‌توانم همه را ببینم و… روز به روز بهتر می‌شوم. همه اینها تنها به خاطر دعاهای مردم است. چرا که مرد و زن و کودک، همه و همه برای من دعا کردند.
ملاله در ادامه تصریح کرد: به خاطر همین دعاها خداوند این زندگی را به من عطا کرده است… و این یک زندگی دوباره است. من می‌خواهیم خدمت کنم. می‌خواهم به مردم خدمت کنم. می‌خواهم همه دختران و همه کودکان تحصیل کنند.
پاکستان و یونسکو در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۲ از طرح خود برای فرستادن تمام دختران به مدرسه تا پایان سال ۲۰۱۵ خبر دادند.
ضیاء‌الدین یوسف زی، پدر ملاله همراه با آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان در مراسمی که این طرح اعلام شد حضور داشت. این مراسم که " به احترام ملاله بایستید " نام داشت، در مقر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(UNESCO) در پاریس برگزار شد.
گوردون براون، نخست وزیر پیشین انگلیس، که فرستاده ویژه سازمان ملل در امور آموزش جهانی است، پدر ملاله را به عنوان مشاور ویژه سازمان ملل در امور آموزش جهانی منصوب کرد.
گروه تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، تحصیل زنان و دختران در دره سوات را ممنوع و بیش از ۴۰ هزار دختر را از حق تحصیل محروم کرد.
ملاله در سال ۲۰۰۹ به علت نویسندگی درباره اوضاع زندگی در دره سوآت با توجه به فشارهای تحریک طالبان، معروف شد.