به گزارش افکارنیوز، مدافعان حقوق بشر معتقدند که در سال‌های اخیر در جریان مبارزه نیروهای امنیتی و پلیس مکزیک با باندهای قاچاق مواد مخدر بویژه در شمال این کشور، مردم زیادی هدف نقض حقوق بشر قرار گرفته‌اند، در حالی که مسوولان این بدرفتاری‌ها به ندرت با عدالت روبرو می‌شوند.


روپرت کناکس، پژوهشگر حوزه مکزیک در عفوبین‌الملل در این باره گفت: مردم مکزیک در برخی مواقع به اشتباه درگیر عملیات ارتش و پلیس این کشور در مبارزه با قاچاقچیان می‌شوند و به نظر می‌آید نمی‌توانند بدون ترس و آزادانه در خیابان‌ها راه بروند.


میریام وارگاس ۳۰ ساله، یکی از این افراد است که هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد روزی جبران مافات قاچاقچیان را بدهد. وی که مادر چهار فرزند است در اوایل فوریه ۲۰۱۱ در حالی که در مسیر بازگشت از مدرسه فرزندانش به خانه خود بود، ‌ مردانی وی را دستگیر کردند و با چشمان بسته به یکی از پادگان‌های ارتش بردند.


وی در آنجا بوسیله شوک الکتریکی مورد شکنجه و همچنین آزار و اذیت‌های جنسی قرار گرفته بود. یک هفته پس از این وی به یک بازداشتگاه که اغلب قاچاقچیان در آن حبس هستند منتقل و به قاچاق مواد مخدر متهم شد.


وی در سپتامبر ۲۰۱۱ پس از اینکه یک قاضی به دلیل نبود شواهد کافی بی‌گناهی وی را تایید کرد از زندان آزاد شد.


براساس گزارش پایگاه خبری عفو بین‌الملل، استفاده از ابزار شکنجه و بدرفتاری علیه متهمان از سوی پلیس و ارتش مکزیک در سال‌های اخیر ریاست جمهوری فیلیپ کالدرون(۲۰۱۲-۲۰۰۶) امری معمول بوده است، اما هیچ یک از پرونده‌های مربوط به این بدرفتاری تاکنون به درستی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.


رییس جمهور کنونی مکزیک وعده داده است که رویکردی متفاوت اتخاذ خواهد کرد و به این بدرفتاریها پایان خواهد داد اما تا به امروز پیشرفت قابل توجهی در وضعیت حقوق بشر مردم مکزیک حاصل نشده است.