کابوس تیراندازی های مرگبار و ناتمام آمریکا

به گزارش افکارنیوز، " مارتین لوتر کینگ " رهبر مبارزه علیه نژادپرستی در آمریکا پیش تر اظهار داشته بود که " نابرابری در هر نقطه ای از جهان تهدیدی برای عدالت خواهد بود. " چند ماه بعد از سخنرانی وی، " مدگار اورز " در می سی سی پی در ماه ژوئن سال ۱۹۶۳ کشته شد. در سپتامبر سال ۱۹۶۳ نیز یک دختر کوچک در " بیرمنگهام " در اثر حادثه تیراندازی کشته شد و در نهایت نیز در آن سال در ماه نوامبر سال ۱۹۶۳ " جان اف کندی " رئیس جمهور آمریکا ترور شد که خود نشان دهنده میزان ناعدالتی، خشونت و نفرت موجود در جامعه آمریکا بود.
زمانی که از قتل و کشتار در اثر حوادثتیراندازی در آمریکا سخن گفته می شود اولین نکته ای که به ذهن می آید کشته شدن سیاه پوستان در اثر این گونه حملات است و به همین خاطر گمان می کنند که بحرانی مربوط به سیاه پوستان است که خود می بایستی به تنهایی آن را رفع نمایند و فردی که تیراندازی هم کرده است همواره به عنوان یک مرد سفید پوست در نظر گرفته می شود. در حالیکه این دیدگاه اصلا درست نیست گرچه سیاه پوستان می بایستی در این زمینه فعال باشند اما این مشکل تمام مردم آمریکاست. واقعیت آنست که بسیاری از آمریکایی هایی که در اثر حوادثتیراندازی کشته می شوند سفید پوست هستند و معضل تیراندازی در آمریکا را نمی توان بحران سفید پوستان و یا سیاه پوستان دانست بلکه این یک بحران همه گیر " آمریکایی " است.
در فاصله سالهای ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۰ میلادی، ۷۳ درصد از افراد کشته شده در اثر حوادثتیراندازی در آمریکا سفید پوست بوده اند و این قبیل جنایات باعثکشته شدن بیش از یک میلیون شهروند سفید پوست آمریکایی در آن کشور شده است. در این میان ۶۲ درصد از کشته شدگان حوادثتیراندازی در آمریکا در فاصله سالهای ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۰ میلادی سفید پوست بوده اند که این رقم بیش از ۱۰۰ هزار کشته را در بر می گیرد. در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۶۵ درصد از کشته شدگان در اثر تیراندازی از میان سفید پوستان " غیر اسپانیایی تبار " بوده اند و ۳۴ درصد از آنان کودک و نوجوان بوده اند. در سال گذشته میلادی قتل در اثر حوادثتیراندازی دومین دلیل کشته شدن شهروندان آمریکائی سفید پوست غیر اسپانیایی تبار بوده است. پس از آن این سوانح رانندگی هستند که دلیل عمده مرگ و میر در آمریکا بوده اند و در رتبه های بعدی می توان به بیماری اشاره کرد که طبق آن ۱ نفر از هر ۶۴ سفید پوست غیر اسپانیایی تبار در آمریکا به دلیل ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی جان خود را از دست داده است. در این میان ۸۳ درصد از آمریکایی هایی که به تیراندازی و اقدامات خشونت آمیز مبادرت ورزیده اند پس از ارتکاب جرم دست به خودکشی زده اند، ۱۴ درصد از آنان به تقل رسیده اند و دو درصد نیز در اثر سوانح رانندگی کشته شده اند. در میان کودکان سفید پوست و نوجوانان ۶۳ درصد از مرگ و میر در اثر خودکشی و ۲۶ درصد بر اثر قتل بوده است. در این میان ۹ درصد از آنان نیز در اثر سوانح جان خود را از دست داده اند.
دولت آمریکا در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که بیشترین آمار مرگ و میر سفیدپوستان غیر اسپانیایی تبار در ایالت " تگزاس " بوده است و در این ایالت میزان مرگ و میر بصورت سالانه ۱.۶۲۰ نفر بوده است و پس از آن ایالتهای فلوریدا، کالیفرنیا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، اوهایو، جورجیا، تنسی، آریزونا و میشیگان قرار دارند. کل تعداد افراد کشته شده در تمامی سنین در اثر حوادثتیراندازی در سال ۲۰۱۰ میلادی ۳۱.۳۲۸ نفر بوده که از میان ۲۰.۴۲۷ نفر سفید پوست، ۷.۲۹۱ نفر سیاه پوست، ۲.۹۴۳ نفر لاتین تبار، ۳۷۸ نفر آمریکایی های آسیایی تبار و ۲۸۹ نفر نیز از آمریکایی های هندی تبار و افراد بومی ساکن آلاسکا بوده اند.
بایستی به سخنان مارتین لوتر کینگ بازگشت. وی بدرستی اشاره کرده بود که ما آمریکایی ها در شبکه گریز ناپذیری از خشونت قرار گرفته ایم و در این میان مرگ و میر در اثر تیراندازی و همچنین خشونت های پنهان در کشورمان در حال افزایش هستند. خشونت در اثر تیراندازی یک مشکل برای سفید پوستان آمریکاست زیرا که بسیاری از قربانیان این حملات از میان انان هستند. خشونت در اثر تیراندازی معضلی برای سیاه پوستان نیز می باشد زیرا آنان هم به نسبت زیادی قربانی این حوادثبوده اند. خشونت در اثر تیراندازی معضلی برای آمریکایی های لاتین تبار، هندی تبار و بومی های آلاسکا نیز بوده است زیرا که آنان کودکانشان را در اثر این حوادثاز دست داده اند.
خشونت های مرتبط با اسلحه و تیراندازی معضل اساسی شهرهایی چون شیکاگو، دیترویت، آریزونا و واشنگتن دی سی است. خشونت های مرگبار در اثر استفاده از سلاح مشکل شهرهای کوچک و حاشیه ای آمریکا و مناطق روستایی اطراف مناطقی چون کانتیکت، کلرادو، جورجیا و می سی سی پی نیز می باشد. این خشونت ها معضلی برای دولت آمریکا نیز می باشد زیرا هر روز سلاح های بیشتری در آن کشور مورد استفاده قرار می گیرند. والدین آمریکایی می خواهند از جان فرزندان شان حفاظت نمایند زیرا تهدید ناشی از تیراندازی فرزندان انان را در خیابان های آمریکا تهدید می کند و آنان امنیت جانی ندارند.
مرگ و ميرهاي ايجاد شده در اثر تيراندازي با اسلحه يك تراژدي براي خانواده هايي است كه عزيزان شان را در اثر چنين خشونت هايي از دست داده اند. اين حوادث همچنين خانواده هاي افرادي كه تيراندازي كرده اند و پس از آن خودكشي نموده اند را نيز داغدار ساخته است. ما نمي توانيم چشمانمان را بر روي اين مسئله ببنديم زيرا از سال ۲۰۱۰ ميلادي تاكنون آمار كشتار سفيد پوستان غير اسپانيايي تبار در آمريكا هشت برابر بيش از ميانگين اين آمار در سالهاي گذشته و بيش از ۲۵ برابر بيشتر از ساير كشورها افزايش يافته است. در اين ميان ميزان كشته شدگان آمريكايي در اثر تيراندازي هفت و نيم برابر بيش از ميانگين مرگ و ميرهاي مشابه در ساير كشورهاي جهان بوده است. در آمريكا در هر ۳۰ دقيقه يك كودك يا نوجوان در اثر تيراندازي كشته مي شود. به همين خاطر مرگ و مير در اثر تيراندازي امروز بحران همه آمريكايي هاست. ساير كشورها ميزان مرگ و مير مرتبط با حوادث تيراندازي در اين حد ندارند. امروز آمريكايي ها بايستي به فكر چاره باشند.