افزایش مخفی کاری در دولت اوباما

به گزارش افکارنیوز، دولت اوباما در سال ۲۰۱۲ بیش از سالهای دیگر درخواست های مربوط به انتشار برخی پرونده های امنیت ملی را که به موجب قانون آزادی اطلاعات مطرح شده بود، رد کرد. وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) و سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) بیش از هر سازمان دیگری در این کشور در راستای مخفی کاری های دولت گام برداشته اند. دولت برای جلوگیری از انتشار برخی اطلاعات، بیش از چهارصد و ۷۹ هزار بار از تبصره های قانونی استفاده کرد که این رقم در مقایسه با سال۲۰۱۱،۲۲ درصد افزایش نشان می دهد.

دولت پارسال برای منتشر نکردن اطلاعات دست کم پنج هزار و دویست و بیست و سه بار مسئله امنیت ملی را دستاویز قرار داد. دولت در سال ۲۰۱۱ بیش از چهار هزار و دویست و چهل و سه مرتبه و در سال نخست ریاست جمهوری اوباما، سه هزار و هشتصد و پنج بار به بهانه حفظ امنیت ملی از انتشار اطلاعات خودداری کرد. در ضمن سیا پارسال اقدامات مخفی کارانه بیشتری انجام داد.

این سازمان حدود شصت درصد از۳ هزار و۵۸۶ درخواست برای انتشار برخی اطلاعات را به بهانه حفظ امنیت ملی رد کرد، در حالی که این رقم در سال قبل از آن ۴۹ درصد بود. در حالی که دولت بیش از پیش درخواستهای مبتنی بر قانون آزادی اطلاعات را رد می کند، نهادهای دولتی این کشور نیز بیش از پیش اطلاعات را در رده اطلاعات محرمانه قرار می دهند. بنا بر اعلام " دفتر نظارت بر امنیت اطلاعات "، " نهاد اجرایی " در سال۲۰۱۱،۹۲ میلیون و ۶۴ هزار و ۸۶۲ سند دولتی را محرمانه اعلام کرد.

این در حالی است در گزارش سال گذشته کمیته تحقیق کنگره آمریکا آمده است: «راه چندانی وجود ندارد که از اقدام سران نهادها و دیگر مقامات بلندپایه در افشای اطلاعات محرمانه به افرادی که از نظر امنیتی صلاحیت ندارند، جلوگیری کرد.

دولت اوباما در فضایی که امکان درز اطلاعات از طریق مقامات و روسای نهادها وجود دارد، عملکرد «کمیته اجرایی» را به نهادی مخفی تبدیل کرده است. دولت اوباما در سال دو هزار و یازده، بیش از یازده میلیارد دلار فقط برای مخفی نگه داشتن اطلاعات و قرار نگرفتن آنها در اختیار شهروندان آمریکایی هزینه کرد. در حالی که در سال دو هزار و یک، برای این کار چهار میلیارد و هفتصد هزار دلار هزینه کرده بود.

الکساندر عبدو ، عضو اتحاديه آزاديهاي مدني آمريکا در گفتگو با آسوشيتدپرس گفت : ما شاهد افزايش چشمگير موارد ادعاهاي دولت براي حفاظت از قوانين محرمانه، تفسيرهاي دولت از قوانين يا تعبير دولت از اختيارات خود بوده ايم. وي گفت : دولت اوباما در برخي زمينه ها حتي از دولت جرج دبليو بوش ، رئيس جمهور پيشين آمريکا هم مخفي کارتر و سلطه جوتر است.