چاوز بهترین دوست مردم کوبا بود

به گزارش افکارنیوز، فیدل کاسترو ۸۶ ساله، رهبر سابق کوبا در مقاله‌ای که در رسانه رسمی این کشور منتشر شد، نوشت: " خبر مرگ چاوز یک ضربه تلخ بود. "

این اولین واکنش عمومی رهبر بازنشسته کوبا پس از مرگ هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا در پنجم مارس سال جاری میلادی به شمار می‌رود. چاوز دوستی نزدیکی با کاسترو داشت و از وی همواره به عنوان " پیر سیاست " یاد می‌کرد.

کاسترو گفت: " ونزوئلا منزل سیمون بولیوار، ناجی بزرگ آمریکای لاتین است؛ جائی که ایده اتحاد تمام مردم آمریکا در سر پرورانده می‌شود. ونزوئلا باید کشور پیشرو در اتحاد مردم آمریکا باشد. کوبایی‌ها نیز از برادرانمان در ونزوئلا حمایت می‌کنند.

چاوز ۵۸ ساله بعد از ظهر پنجم مارس در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا در پی یک دوره دو ساله ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. وی از ژوئن سال ۲۰۱۱ میلادی برای درمان سرطان خود به هاوانا، پایتخت کوبا می‌رفت و چهار بار هم تحت عمل جراحی قرا گرفت. چاوز خود را به عنوان " میراثسیاسی " کارسترو اعلام کرده بود و طی ۱۴ سال حکومت خود در ونزوئلا بهترین متحد اقتصادی و سیاسی هاوانا به شمار می‌رفت.

فیدل کاسترو که ۴۸ سال در کوبا زمام امور را در دست داشت، ۱۰ دولت آمریکا را به چالش کشید. وی قدرت را در سال ۲۰۰۶ میلادی در پی ابتلا به یک بیماری مزمن جدی به برادرش رائول کاسترو واگذار کرد.