سفر اوباما ارتباطی به خط قرمز نتانیاهو ندارد

به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری رویترز در آستانه سفر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی نوشته است که این سفر ربطی به خط قرمزی که «بنیامین نتانیاهو» برای برنامه هسته‌ای ایران تعیین کرده، ندارد.

این خبرگزاری نوشته است هرچند که این سفر در موعد خط قرمز اعلام شده از سوی نخست‌وزیر اسرائیل انجام می‌شود، و با وجود آنکه جنگ میان ایران و اسرائیل آن هم در شرایطی که آمریکا می‌خواهد «حضور نظامی خارجی خود را کاهش دهد و از آغاز بحران نفتی در خلیج فارس جلوگیری کند»، می‌تواند برای واشنگتن یک «کابوس» باشد، اما به نظر نمی‌رسد که با این خط قرمز مرتبط باشد.

مقامات آمریکایی می‌گویند ایران با تبدیل بخشی از اورانیوم با غنای متوسط خود به سوخت عملا بخشی از تهدید اسرائیل را کاهش داده، چراکه دیگر فعلا مواد لازم برای ساخت بمب را در اختیار ندارد. رسیدن به اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب، خط قرمزی بود که نتانیاهو تابستان سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل برای ایران تعیین کرد.

رویترز می‌افزاید: نتانیاهو هنوز علنا تاریخ خط قرمز خود را از بهار به تابستان تغییر نداده، اما چندین مقام اسرائیلی در محافل خصوصی گفته‌اند که این خط قرمز به تعویق افتاده و این تعویق می‌تواند نامحدود باشد.

یکی از این مقامات اسرائیلی به رویترز گفته است: خط قرمز هیچ وقت ضرب‌العجل نبوده است.

در این گزارش آمده است که دولت اوباما با وجود جابجایی نیروها در خلیج فارس و همچنین بیان این امر که آمریکا حاضر است از نیروی نظامی به عنوان آخرین راه حل استفاده کند، تاکنون در برابر خواست اسرائیل برای تعیین ضرب‌الاجلی مشخص برای تهران مقاومت کرده است.

اوباما در مصاحبه‌ای هم که شب گذشته با کانال ۲ تلویزیون اسرائیل داشت، موضع محتاطانه‌ای در قبال مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱ + ۵ گرفت و گفت که این مذاکرات هنوز هم می‌تواند برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای با ایران راهگشا باشد.

وی در این مصاحبه گفته بود: دریچه‌ای وجود که البته این دریچه برای همیشه باز نیست. اما به هر حال تا مدت زمانی وقت هست که بتوانیم از طریق آن به راهکاری دیپلماتیک دست پیدا کنیم و این کاملا در جهت منافع ما است.

اوباما همچنین «خط قرمز» آمریکا در مورد ایران را دستیابی این کشور به توان ساخت سلاح هسته‌ای اعلام کرد و گفت که فکر می‌کند که هنوز تا آن موقع «حدود یکسال» زمان باقی مانده است.

البته تمام افراد حلقه یاران نتانیاهو تا این به اوباما اعتماد ندارد. اما در عین حال یک مقام اسرائیلی که خواسته نامش فاش نشود، در مصاحبه با رویترز گفته است که «رئیس‌جمهور آمریکا لاف نمی‌زند» و باید به او اعتماد کرد.

رویترز سپس به اظهارات نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی اشاره کرده که گفته بودند ایران می‌خواهد به توانایی غنی‌سازی سریع اورانیوم دست پیدا کند تا از این طریق بتواند هر وقت که اراده کرد اورانیوم کافی برای سلاح اتمی را تولید کند. رویترز سپس می‌افزاید: اما به نظر می‌رسد که آمریکا اعتماد بیشتری به نظارت‌های هسته‌ای و کنترل‌های اطلاعاتی از برنامه هسته‌ای ایران و همچنین توان خود برای مداخله نظامی فوری دارد.

«جیمز کلاپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز سه‌شنبه در این مورد گفته بود: ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که ایران نمی‌تواند بدون آنکه کسی متوجه شود مواد محافظت‌شده را تبدیل کرده و از آن برای تولید اورانیوم با غنای نظامی استفاده کند.

«گری سمور» مشاور سابق اوباما در امر منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نیز می‌گوید هیچ‌کس حتی ایرانی‌ها به درستی نمی‌دانند که چه میزان اورانیوم با غنای ۲۰درصد برای ساخت یک کلاهک هسته‌ای کافی است و به همین جهت تعیین زمان رسیدن به خط قرمز امری «اساسا مبهم» است.

«مارک فیتزپاتریک» عضو سابق وزارت خارجه آمریکا و سرپرست برنامه منع گسترش و خلع سلاح موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن هم در مورد اینکه آیا ایران از خط قرمز تعیین شده از سوی نتانیاهو و همچنین احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران در صورت عبور از خط قرمز، ابراز تردید می‌کند.

وی در این مورد می‌گوید: هیچ‌کس فقط به خاطر چند کیلوگرم اورانیوم غنای ۲۰درصد تصمیم به جنگ نمی‌گیرد. هیچ‌کس نمی‌داند که خط قرمز اسرائیل چیست. فکر نمی‌کنم که حتی خود اسرائیل هم بداند.

او همچنین از نتانیاهو به دلیل اینکه تنها بحث اورانیوم ۲۰درصد را به عنوان خط قرمز تعیین کرده انتقاد کرده و میگوید ایران میتواند با توجیههای مختلف این خط قرمز را تا هر زمان که بخواهد به تعویق بیاندازد.