به گزارش افکارنیوز، پاپ فرانسیس اول روز پنجشنبه در اولین سخنرانی رسمی خود در جمع کاردینال ها در واتیکان اعلام کرد: مشکلاتی که کلیسای کاتولیک با آن روبه رو است ممکن است آن را به یک سازمان خیریه خالی از ارزش های اخلاقی تبدیل کند.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از بحرانی که کلیسای کاتولیک با آن روبه رو است باید اصلاحات جدی در آن صورت گیرد.
پاپ فرانسیس اول ضمن برحذر داشتن کشیشان مسیحی از وابسته شدن به ارزش های دنیوی از همه آنان خواست که ساده زیستی را پیشه کنند.
وی روز چهارشنبه نیز در جمع کاردینال هایی که او را به این سمت انتخاب کردند از آنها خواست برای ساختن کلیسایی نو شجاعت داشته باشند.
روز چهارشنبه ۱۱۵ کاردینال سرانجام در پنجمین دور از رای گیری کاردینال «خورخه ماری وبرگولیو» ۷۷ ساله از آرژانتین را به عنوان پاپ جدید برگزیدند.
او اکنون رهبر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون کاتولیک در جهان است. پاپ جدید که عنوان فرانسیس اول را برای خود انتخاب کرده است دویست و شصت و ششمین پاپی است که به این سمت انتخاب می شود.
فرانسیس، نخستین پاپ از مکتب عیسویان، نخستین پاپ غیراروپایی از زمان گرگوری سوم در قرن هشتم میلادی و نخستین کسی است که از آمریکای لاتین به این مقام برگزیده شده است.
او در سال ۱۹۳۶ در یک خانواده فقیر در بوینس آیرس متولد شده، پدرش کارگر راه آهن و مادرش خانه دار بود.
وی در ۱۱ مارس ۱۹۵۸ به کلیسا پیوست و چند سال بعد به کشور شیلی رفت، سپس در سال ۱۹۶۳ به محل تولدش بازگشت و پس از تحصیل در رشته فلسفه به عنوان آموزگار مشغول فعالیت شد. پس از طی این دوره تحصیلات خود را در رشته الهیات آغاز کرد و کمی بیش از پایان تحصیلاتش «کشیش» شد.
او در ۲۱ فوریه ۲۰۰۱ از سوی پاپ ژان پل دوم به عنوان کاردینال منصوب شد.
وی در مدت فعالیت به عنوان سراسقف آرژانتین از دولت به دلیل توجه نکردن به طبقه فقیر انتقاد می کرد. گفته می شود وی توجه ویژه ای به فقرا دارد و به همین خاطر در زمان حضور در بوینس آیرس در آپارتمانی کوچک زندگی می کرد. و راننده شخصی نداشته و از اتوبوس و مترو برای رفت و آمد استفاده می کرد و برخلاف دیگر مقامات کلیسای کاتولیک برای رفت و آمدهای خارجی پروازهای عادی و ارزان قیمت را ترجیح می داد.
شوراي روابط خارجي آمريكا در مطلبي، سوءاستفاده هاي جنسي و بحران اخلاقي كشيشان، معاملات مالي مشكوك، سكولاريسم و فقدان ايمان مذهبي در جهان مسيحيت را از جمله چالش هاي پاپ فرانسيس اول عنوان كرده است.