به گزارش پخش اخبار چند رسانه ای واحد مرکزی خبر، پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه العالم در حالی که اعتراضات مردمی در استان‌های فقیر شرقی عربستان متمرکز بود و بیشتر فراخوان‌ها نیز از مردم این منطقه بود، اما گزارش‌های منتشر شده حکایت از آن دارد که تجمع‌های اعتراضی در ریاض پایتخت به شدت امنیتی این کشور نیز برگزار شده است.

در پایتخت عربستان مردم معترض با تجمع مقابل مسجد الراجحی در مرکز این شهر، دست به تظاهرات زدند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند. گفتنی است عربستان سعودی صدها فعال سیاسی را بدون هیچ محاکمه‌ای در زندان‌های مخوف نگهداری و آنها را به شدت شکنجه می‌کند.

بر اساس تصاویری که بر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، مردم معترض عربستان به خصوص در استان قطیف بیشرین اعتراضات را نسبت به حکام آل سعود داشتند و بیشترین سرکوب‌ها نیز در این منطقه روی داده است.

در الاحساء نیز منابع آگاه به العالم گفتند تظاهرات مردمی از مسجد الائمه البقیع شروع شده و به سمت خیابان‌های اصلی شهر ادامه دارد. هنوز از درگیری نیروهای امنیتی با مردم معترض اخباری منتشر نشده است.

گزارش‌های منتشر شده حکایت از آن دارد ماموران امنیتی سعودی برای کنترل و جلوگیری از بروز تظاهرات اعتراضی در استان قطیف صبح امروز جمعه اقدام به دستگیری برخی از افرادی کردند که پیش از این در تظاهرات اعتراضی شرکت کرده بودند.

بر اساس این گزارش‌ها " حسین العلق " و " حسین الیوسف " از نویسندگان عربستانی به سبب شرکت در تظاهرات روز چهارشنبه القطیف و درخواستشان برای آزادی زندانیان سیاسی بازداشت شده اند.

منابع مذکور تصریح کردند: العلق از برابر منزلش در نیمه شب به مرکز پلیس تاروت برده شده و الیوسف نیز در حین تظاهرات بازداشت شده است. تاکنون درباره این بازداشتها واکنش رسمی از سوی مقامات سعودی منتشر نشده است.

از سوی دیگر " توفیق السیف " از فعالان سیاسی عربستانی گفت: تظاهرات القطیف نشانه نگرانی مردم از ادامه بازداشتها در کشور است که بدون هیچ حکمی صورت گرفته است. تعامل مثبت با این موضوع سبب می شود که اوضاع اجتماعی به مرحله حادی نرسد.